Troende skeptiker?!

Såg en bloggkommentar för några dagar sedan som fick mig att skratta eftersom den osökt fick mig att tänka historien om hustrun som klagade på mannen att han aldrig sa att han älskade henne och mannen svarade "Jag sa det til dig en gång när vi gifte oss och jag meddelar om det blir någon ändring!"


Nu var det inte det jag egentligen tänkte skriva om. Jag har tidigare fått en replik angående skepticism, jag tror det var i samband med att jag skrev detta inlägg http://klatuu.blogg.se/2011/october/sa-lange-inte-forstandet-trillar-ut.html
Hon ifrågasatte hur man kunde vara så skeptiskt, att alltid vilja ha konkreta bevis på saker och ting innan man tror på det. Hon ansåg att detta var ett hån mot alla som t.ex tror på bibeln. Natutligtvis menade hon att jag hånade i första hand min hustru och mina svärföräldrar som är troende, min mor och salig styvfar som är/var djupt troende katoliker, och att jag själv är en charlatan.

Men jag tycker det är en väldigt bra fråga som det nyttigt att fundera över.

Kärnfrågan är väl kanske egentligen denna. Kan man ha en skeptisk hållning och samtidigt vara troende?

Den här fråga diskuteras ibland inom skeptikerrörelsen. Inte helt förvånande tycker de troende skeptikerna att man visst kan vara både troende och skeptisk, medan skeptiker som samtidigt är ateister anser ofta att deras ateism bygger på skepticism, ergo kan man inte vara skeptiker och troende.

Så svaret på frågan beror alltså på vem man frågar. En troende skeptiker skulle kanske säga något i stil med "För mig börjar tron där vetenskapen tar slut, och för mig är de bevis jag ser runt omkring mig tillräckliga för att styrka guds existens"

Medan en skeptisk ateist skulle säga "Jag anser inte att det finns några som helst konkreta bevis på guds existens, vare sig bibelns gud, asagudarna, de grekiska eller romerska gudarna, Imhotep,  Quetzalcóatl eller någon annan. MEN om det skulle komma fram overdersägliga bevis att någon av dessa gudar existerar så skall jag genast sälla mig till de troende!"

I ärlighetens namn så finns det långt fler ateister inom skeptikerrörelsen än det finns troende, men för mig och många andra finns det ingen motsättning att vara troende och samtidgt skeptiker.

Själv är jag otroligt skeptisk till olika saker inom religionen, en sak är t.ex framgångsteologi som den preseteras av Livets Ord där man skuldbelägger personer för sjukdom och/eller misslyckande. Men om du tror tillräckligt mycket och hängivet så "skall det vara dig givet". Samma tankesätt hittar man i olika New Age rörelser som t.ex The Secret. Sådant äcklar mig.

Så, Stay Skeptic and may the force be with you!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0