Så länge inte förståndet trillar ut

Jo det var ju det här med att ha ett öppet sinne. Jag tycker att det är en otroligt viktig egenskap och något som alla borde fundera på och jobba lite med. Med det menar jag alltså att ta in intryck och information, bearbeta informationen. Titta på infortmationen från ett annat håll, leta reda på annan information som behandlar samma ämne osv.

Sedan, utifrån detta bildar du dig en uppfattning. Hittar du sedan annan information som på ett övertygande sätt bestrider din uppfattning så är det inte svårare än att du ändrar uppfattning. På så sätt kan du med ett överlägset leende hävda att du alltid har rätt!

Vad jag säger här är att du måste tänka kritsikt för att kunna ha ett öppet sinne. Jag skall ge ett exempel saxat från internet för att föklara vad jag menar:
 
"Ett healingverktyg som har blivit laddat med Zero Point frekvens. Den är fylld med en mineralblandning och laddad i en högteknologisk kammare i 21 dagar. Efter 21 dagar är energin konstant och behöver aldrig laddas om. Amegastaven är den enda staven på planeten som är inpräntad med Zero Point Energy frekvens genom den unika uppfinningen AMized Fusion® Technology."

Okay, om du tror på detta, utan att ha försökt tagit reda på vad Zero Point frekvens är och vad som menas med högteknologisk kammare och vad AMized Fusion Technology är, ja då har du inte ett öppet sinne! Då är du bara godtrogen och lättlurad (vissa skulle säga korkad) och det är en väsentlig skillnad!

-Ja men den fungerar jättebra, kanske någon som tror på detta säger.
-Ohh, intressant, säger jag. Hur vet du det?
-Jag använder den själv och får jättebra resultat, svarar han.
-Jaha, ja men det är väl ändå inget bra bevis på att staven skulle fungera på/för mig, eller hur?
-Jo men jag har jättemånga kunder som är så nöjda!
-Jaja, intressant, säger jag (men tänker att med det argumentet skulle vi alla äta bajs, för 500 000 000 flugor kan ju inte ha fel) finns det några studier som tar upp och påvisar effekten på den här, eller liknande produkter?
-Det finns inga liknande produkter, den här är unik! Och du, vetenskapen har inte svar på allt! Tänk på det och öppna ditt sinne lite!

De sista uttalandet belyser personens bristande kunskap om vad som menas med vetenskap* och plötsligt är man inne i en diskussion om vad vetenskap är och vad som man egentligen borde mena med Ett Öppet Sinne.

Saxat från vemihelvete.se:
*Vetenskap är inte inte EN av flera alternativa metoder vi har för att skaffa kunskap om hur världen fungerar. Vetenskap är samlingsnamnet för alla seriösa metoder vi har för att skaffa kunskap om hur världen fungerar. Och seriösa metoder är sådana där man gjort allt man kan för att få bort möjliga felkällor i utfallet. Felkällor kan vara dåliga mätmetoder, möjligheter till fusk, placeboeffekter och olika bias (de inblandades förutfattade meningar och viljor).

Så hörrni! Öppna era sinnen och Tänk Kritiskt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0