Jag har tänkt på en sak

Jo, jag har tänkt på en sak och det är att jag nästan alltid börjar mina kåserier med "Jag har tänkt på en sak". Upptäckte det när jag tittade igenom min blogg via kategorier. Det var mycktet irriterande, så det kommer jag att fortsätta med.

Men nu var det inte det i första hand som jag hade tänkt på. Jag har funderat lite över kåserier och då främst sådana som är publicerade i den lokala blaskan. Ni vet en sådan där charmig småstadstiding där man ibland på somrarna kan läsa notiser som:
 "Medelålders man cyklade på fredagseftermiddag omkull på gågatan i centrala Bollnäs och ådrog sig lättare skrubbsår på händer och knän"
eller:
 "Äldre man knuffade omkull antagonist med sin käpp"

Det kan inte vara lätt att vara krönikör i en sådan tidning dessa dagar.

Tänk dig själv. Du har jobbat på tidningen sedan mitten av 70-talet när du började som springpojke. Några år senare sitter du att tar emot och sammanställer idrottsresultat. Efter ytterligare några år skickades du iväg för att bevaka ett lokalderby i division 6. Senare får du göra en intervju med "KnökaPers LillKlimp" som gjorde tre mål i seriefinalen. Allt eftersom tiden går har du blivit en fullfjädrad reporter på tidning.

Någon gång under alla dessa år har redaktören slängt åt dig ett uppdrag att skriva en liten krönika och lite halvhjärtat har du knåpat ihop en text  en gång i veckan sedan dess.

Ungefär så känns det som det är när man läser många av krönikorna i den lokala blaskan. Man kan ju bara föreställa sig den vånda denne krönikör måste känna när han surfar runt på internet och märker att det vimlar av krönikörer där ute  som på sina bloggar skriver skiten av honom, ofta flera gånger per dag dessutom.

Vad jag egentligen vill säga är att det finns så otroligt många bra bloggare där ute som förtjänar fler läsare. Ett bra sätt att hitta dessa bloggar är att lägga till TheCriticsBloglovin.

Intentionen med projektet TheCritics är att man skall kunna hitta bra, eller dåliga, bloggar som man kanske aldrig skulle få upp ögonen för annars. Hittills så har jag hittat något guldkorn men annars har det mest varit stora välkända bloggar som har blivit recenserade. Recensenterna har bara varit i farten knappt en vecka så jag skall inte gnälla. Ett guldkorn i veckan är ju ganska bra ändå.

 

Kommentarer
Postat av: Jillie

Sv: Ja, kanske får vi se gödsel lasas av framför riksdagen, eller varför inte kungahuset. Jag ser framemot det och ställer gärna upp med en traktor som den bonde jag är. Fast förstås så är det en bit från blåsiga Gotland men det löser vi :D



Föresten så gillade detta inlägg/krönika, underhållande och väldigt sann. Stay tuned hos mig så skall jag snart komma med ett "jag rekommenderar"-inlägg där jag tipsar om mina favoritbloggar, jag tycker det finns för få såna inlägg - jag vill också hitta lite nya guldkorn nämligen.



/Jillie

2009-03-19 @ 16:11:03
URL: http://brieost.blogg.se/
Postat av: Emelie

Guldkorn i bloggvärlden i massor finns hos Bloggtipsarna!

http://bloggtipsarna.blogg.se

2009-03-19 @ 16:30:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0