Barnförlamning

Min biologiska pappa, Birger, var enligt egen utsago en väldigt duktig fotbollspelare när han var ung. Faktsikt så pass duktig att, enligt egen utsago, scouter från Italien varit och tittat på när han spelade. Tyvärr fick han polio och blev delvis förlamad i höger ben, och där rök proffskarriären. Så hade inte varit för polion hade jag kanske varit en rik, elidig italiernare istället för en sur, skeptisk norrlänning!

1953 var ett epidemiår för polio med över 5000 rapporterade fall, varav runt 3000 med förlamning som följd. 1957 startade man en massvaccination av Sveriges befolkning, 1961 rapporterades 64 fall av polio och 1962 endast fyra fall. 1965 infördes poliovcaccinet i barnvaccinationsprogrammet och sedan 1977 har inte ett enda fall av inhemsk polio rapporteras.

Polio är faktiskt utrotat som kliniskt begrepp i hela Europa och den amerikanska kontinenten.

Det här är bara en av anledningarna till att jag INTE är vaccinationsmotståndare. Men, bara för att jag verkligen anser att vaccinationer är av godo betyder inte det att jag tycker allt läkemedelsindustrin gör är bra.

Mer om detta inom en snar framtid.

"Klatuus kritiska granskning av Big Pharma"

Snart i en dator nära dig, håll dig uppkopplad!



Vinka om ni vet vilka dessa "italienska" fotbollsspelare detta är.




Kommentarer
Postat av: Frun

Är det möjligen GreNoLi? Undrar den fullständigt sportointresserade hustrun.

Har jag rätt så ger jag all cred för det till min egen far. Yngwie :)

2012-03-19 @ 20:16:35
URL: http://hembretsen.blogg.se/
Postat av: Bloggaren

Jag är imponerad! Priset är en timmes massage när jag kommer hem :)

Även om det är yngwe som skall ha credden.

2012-03-19 @ 20:19:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0