Samtal med Den Elaka Skeptikern


(Telefon ringer)

Jag
: Ja, det är Calle.

Den Elaka Skeptikern:
Jamen HALLÅ där, är du dum i hela huvve eller?

Jag
: Eeehh….. ursäkta vad me…..

Den Elaka Skeptikern
: Ja VAFFAN! Har du alla indianer i kanoten eller? All pommes frites i menyn? Går hissen ända upp? Saknar någon avlägsen by i de norrländska skogarna sin byfåne?

Jag
: Ursäkta men….Vad PRATAR du om?

Den Elaka Skeptikern
: Jamen hur ända in i helvete kan du påstå att Homeopati skulle vara bättre än skolmedicin!

Jag
: Jaha, jasså. Det. Jo jag menad så h..

Den Elaka Skeptikern
: Jamen HERRE GUD! Du KAN väl inte på allvar tro att virvlat vatten har ett minne? Eller att lika botar lika så länge det verksamma ämnet inte finns i medicinen, eller att…..

Jag
: Nej det tror jag inte, och det var inte det jag menade när jag skre……

Den Elaka Skeptikern
: Jamen du VET väl att det inte finns några som helst BEVIS för att homeopati skulle fungera?

Jag
: Njae,det beror väl på hur man ser det? Det finns faktiskt studier som visar att homeopati fungerar i 10 – 20 % av fallen, beroende på vilken studie man läser.

Den Elaka Skeptikern
: Jamen SNÄLLA du! Det är faktiskt INGET bevis för att homeopatisk medicin fungerar!

Jag
: Ehh…nehe? Hur menar du nu?

Den Elaka Skeptikern
: Alltså, så här är det. Om det nu finns studier som visar att homeopati fungerar i 10 – 20 % av fallen så beror det i så fall på PLACEBO-effekten. Du vet, folk blir friska om dom TROR att dom får en verksam medicin. Även om medicinen dom får bara är vanliga sockerpiller. Som inte är gjorda  av virvlat vatten. Det finns HUR många studier som helst som bekräftar placebo-effekten.

Jag
: Ja okay då. Men då kan man väl ändå säga att homeopati fungerar i 10 – 20% av fallen?

Den Elaka Skeptikern
: Nej du fattar inte det här! Det är INTE medicinen som är verksam, det är patientens TRO på medicinen som gör den verksam!

Jag
: Jamen, då är den väl verksam då? Även om medicinen bara fungerar för att patienten tror på den så fungerar den likafullt.

Den Elaka Skeptikern
: Alltså….hur skall jag förklara det här så du förstår….

Jag
: Eller så kan du säga som Stenis, ”Hä gå int´ å föklara för en som int´ förstår”, släpp det jag retas bara med dig.

Den Elaka Skeptikern
: Point taken! Men du, tidigare sa du att du inte tror på att vatten skulle ha ett minne osv, så vad menar du egentligen med att homeopati skulle vara bättre än skolmedicin.

Jag
: Jo jag menar så här. Det hänger faktiskt lite ihop med placeboeffekten. Homeopater är ofta väldigt duktiga på att ”se” patienten. Dom tar tid på sig. Pratar med och lyssnar på patienten och tar hen på allvar. Dom lägger ner mycket tid och energi för att ställa en diagnos. Patienten känner sig sedd och upplever att homeopaten verkligen engagerar sig och hen känner sig trygg. Just den här biten är något som skolmedicinen inte alltid lyckas med till 100%.

Den Elaka Skeptikern
:  Jo det har du väl kanske rätt i, men HALLÅ,! Dom använder sig av chackran och kristaller och energimeridianer och auror och andra totalt oventenskapliga metoder för att ställa diagnoser!

Jag
: Njae, nu drar du väl alla alternativmedicinare över en kam, men, jag förstår vad du menar Det är helt sjukt. Men patienten känner sig fortfarande sedd och uppmärksammad, att någon tar hens problem på allvar.

Den Elaka Skeptikern
: Men men men, det är ju lurendrejer! Dom säljer verkningslös medicin för dyra pengar. Dom skor sig på människor okunskap och godtrogenhet!

Jag
: Jo, jag vet. Jag tycker egentligen det är djupt omoraliskt. Men vad skall man göra? Det känns som om folk VILL bli lurade.

Den Elaka Skeptikern
: Ja i slutändan är det ju faktiskt sa att alla måste få tycka vad dom vill och tro på exakt vad dom vill. Men jag tycker att man måste försöka ta sina beslut på reella fakta. Om fler visste och förstod vad homeopatisk medicin är och vad den innehåller så skulle nog fler dra öronen åt sig!

Jag
: Ja jag vill också gärna tro det! Så det man kan göra är väl att prata, skriva och debattera om saken. Försöka få folk att tänka efter. För ju fler som inser vad homeopatisk medicin verkligen är, desto färre kommer att bli lurade.

Den Elaka Skeptikern
: Äntligen något som vi håller med om!

Jag
: Okay, vad bra. Så du är inte är och sur längre då

Den Elaka Skeptikern
: Inte mer än vanligt! Hej då!

(klick)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0