Locket på!

Hos mannen är tanke och handling ett! Har jag bestämt mig så har jag!

Se där, två klyschor som inte stämmer så där jättebra på mig kanske. Men i helgen hade jag lovat familjen att grilla. På förmiddagen när vi var ute och gick var det kanonväder, men lagom till att jag skulle börja grilla så började det storma och vräka ner snöblandat blask.

Men som sagt, har jag lovat så har jag. Det syns inte på bilden hur det snöade så ni får ta mitt ord på det.


Eftersom det är så tidigt på grillsäsongen har jag inte plockat fram gasolgrillen ännu så det fick blir trotjänaren KlotGrillen den här gången.

Nåväl. Dagen innan hade jag marinerat ett par fläskfileer. I marinaden vill man ha något sött, något syrligt och kryddor efter smak och behag. Den här gången blev det honung, söt senap, pressad citron, div kryddor, soya, olja och mango chutney. Den sista ingridiensen är bra på flera sätt, först och främst är det gott sedan hjälper enzymerna i mangon köttet att möras. Annanas och t.ex Carambole har samma effekt på köttet. Carambole, eller stjärnfrukt om man så vill har en annan trevlig egenskap. Den drar åt sig finkelsmak om man råkat fått tag på dåligt renat brännvin till bålen.



Okay, dax att lägga på köttet. Filen är förhållandevis tjock och grillas därför med fördel på indirekt värme. Det betyder kolen i ena änden av grillen och köttet i den andra änden. Eftersom köttet inte kommer i direkt kontakt med glöden behöver man inte vara så där supernoga med glöden skall vara "vit och fin".
Jaja, det är en termometer i köttet och jag vet att det är fusk men vaffan......



Sedan är det bara att lägga locken på och ta en öl eller nåt. Se bara till att spjället är öppet så inte glöden dör.



Jag passade på att plocka fram lite tillbehör. En vanlig grönsallad, en salsa på fint hackad rödlök, fint hackade tomater, grovt hackad färsk koriander, hackad chilli efter smak, pressad lime och salt.
Det där vita är något jag försökt kopiera från en restaurang jag var på en gång. Orginalet heter Haidari, tror jag. I alla fall är det Turkisk Yougurt, Creme Fraiche, smulad Feta Ost, pressad vitlök, salt, vitpeppar och en massa mynta.



Solen blev intresserad och lyste så här fint över åkrarna.



När fläskfilen började bli färdig smackade jag på med Haloumi, lök och sparris. Eftersom allt blir godare med bacon lindade jag in sparrisen med detta.



Eftersom min timing är perfekt så var potatisen klar samtidigt som det grillade. Hemligheten bakom riktigt god klyftpotatis att först koka klyftorna tills dom är riktigt riktigt mjuka, i det närmaste sönderkokta. Sedan köra dom i ugnen med "lagom" mycket smör i 45 - 60 min, alltså så länge man skulle köra dom om dom var råa.



Till detta drack de vuxna ett mycket passande födelsedagsvin, tack för det Pälle och Tine!

 

Kommentarer
Postat av: Dotter med hemlängtan.

Ahmen hallå!!! Nu längtar jag ju hem ännu mer, vill ha pappas mat igen! Trots det faktum att jag kommer komma hem i december så vill jag ha exakt den här måltiden. Tack på förhand. :) /den icke vegana dottern.

2012-10-02 @ 03:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0