Grus Grus, igen

Jag tänkte på Tranor idag. Jodå, det händer att jag tänker på andra saker än konspirationsteorier, skepticism och källkritik. Och varje år runt den här tiden brukar jag tänka på Tranor. Ungefär med samma regelbundenhet som jag läser Röde Orm (nästan) varje vår.

En gång för länge sedan, när jag var ung, har jag för mig att det var väldigt ovanligt med Tranor. Det var ju som sagt väldigt länge sedan så riktigheten i mitt minne om detta kan vara felaktigt. Men jag har dryftat saken med min hustru och hon har samma minnesbild som jag. Detta höjer sannolikheten att det skall vara sant med flera hundra procent.

Ville man se en Trana då för länge sedan, varför man nu skulle vilja det, fick man åka till Hornborgarsjön. Där fanns det understundom massor av Tranor.

Nu för tiden dräller det runt Tranor på var och varannan åker, i alla fall här uppe där vi bor. Dom är vackra att se på men låter obergripligt mycket och illa.

Varför är det på detta viset då, frågar sig en vän av ordning. Är det verkligen så att Tranor har blivit vanligare på mina breddgrader? Och varför då i så fall?

Min första instinktiva tanke var att fråga Kemimannen eftersom han är den enda ornitolog jag känner.....till. Alltså, jag känner honom inte. Jag läser hans blogg och följer honom på Twitter där han sprider gläjde, förvirring, kunskap och elakheter.

Men sedan så tänkte jag:
-neeee, inte kan jag störa honom. Han håller säkert på att separera fram C2H5OH eller vad det nu är kemister gör på sin fritid. Ja, när dom inte tittar på fåglar förstås.

Apropå kemister. Visst är det lite svårt att tänka sig en kemist som "den onde vetenskapsmannen"? Det är mycket lättare att tänka sig en pratkisk fysiker i den rollen. Typ dödsstrålar, kärnkraftverk i skjulet på bakgården, laserpistoler och sådant. Fast det är klart, Mr Jekyll var väl kemist och se bara hur det gick för honom i Dr Jekyll och Mr Hyde. Så man skall aldrig säga aldrig.

Så istället för att vända mig till Kemimannen valde jag det näst bästa, Wikipedia. Där kan man läsa att Tranan ökat kraftigt i Sverige sedan mitten av 1990-talet. Men varför det är på detta viset fick jag ingen klarhet i.
Beror det på den globala uppvärmningen? Existerar ens den globala uppvärmningen? Är vi inte inne i en geologisk cykel som för oss mot en ny istid med stormsteg? Finns det inget livskraftigt alternativ till fossila bränslen? Är det den globala bilindustrin tillsammans med oljeproducerande länder (som Norge) som bromsar och hindrar forskningen för att ta fram ett "rent bränsle"?

Jaja, så är det att vara nyfiken. Man lär sig något litet och genast dyker massor av nya frågor upp.


Kommentarer
Postat av: Håkan

Jag vet inte heller varför tranorna har ökat, men enligt viltskadecentrum.se har antalet efter den ökningen troligen varit konstant sedan 2005. Vi upplever dessutom ökningen som större, tror de, eftersom tranorna ändrat beteende från att ha varit en skygg myr- och vildmarksfågel till att nyttja mer av öppna jordbruksområden. Kanske det ja.

2012-03-20 @ 19:52:05
URL: http://kemimannen.wordpress.com/
Postat av: Bloggaren

Intressant! Att tranorna har ändrat beteende och är mindre skygga. Hursomhelst är dom välkomna när dom dyker upp. Ett trevligt inslag även om deras oväsen väcker en vissa morgnar.

2012-03-20 @ 20:28:21
Postat av: Tomas

Att den globala uppvärmningen existerar trodde jag var ett faktum. Det som ifrågasätts är väl om den orsakas av mänskliga aktiviteter eller har en naturlig orsak.

2012-03-21 @ 07:12:22
Postat av: Bloggare

@Tomas

Som sagt, ironi, sarkasm och humor kan lätt missförstås om man man inte framför den på rätt sätt, vilket jag inte alltid gör :))

Global uppvärming ÄR ett faktum.

2012-03-21 @ 10:11:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0