Den som söker han letar


Det här med Internet och World Wide Webb (skillnaden mellan dessa begrepp kan vi ta en annan gång) är ju som alla i min ålder vet en relativt ny företeelse. Jag blev något förvånad när tolvåringen hemma frågade om jag lärt mig spela gitarr på samma sätt som sextonåringen, alltså via lektioner på Youtube. Denna fråga föranledde en lång utläggning om de strapatser jag fick genomlida under min uppväxt, utan mobiltelefoner och Internet.

Vad jag vill ha sagt är att min generation har fått lära sig datorer och Internet mer eller mindre från grunden. Nu har jag haft ett visst intresse för dessa fenomen vilket har lett till att jag kanske har en något bättre kunskap än både mina barn och mina generationskamrater.

Men jag har alltid vatit ganska usel på att göra sökningar på Internet. Kanske har jag för dålig fantasi för att komma på de exakta sökorden för att hitta det jag söker. Eller så kanske det är så att jag tänker så långt utanför boxen att jag bara får fram mumbojumbo via mina sökningar.

Fast det är klart, ett och annat har jag ju snappat upp. Något som jag användet ganska ofta är Googles funktion för att söka på specifika hemsidor.

Säg att du någonstans långt bak i ditt huvud har ett litet minnesfragment av att du på den här bloggen läst ett inlägg som behandlade omognad och barnslighet. Du kommer också ihåg att ordet pueril användes. För att hitta detta inlägg surfar man in till Google.se och skriver:

"pueril" site:klatuu.blogg.se

(ordet/orden du söker inom "harkrafsar" och det magiska ordet SITE som begränsar sökning till just den hemsidan som du anger)

Så vill du t.ex veta hur ofta Aftonbladet.se har använt ordet "chock" så gör du följande sökning:

"chock" site:www.aftonbladet.se

Jaha där ser man, ungefär 120 000 ggr. Vilken chock!

Eller om du vill veta om LCHF:are funderar över växthuseffekten:

"växthuseffekten" site:www.kostdoktorn.se

Ja tydligen så diskuterar dom den iaf.

(Det här var ett meddelade från Klatuus instution för alla människors rätt till mer eller mindre onödigt vetande)




Kommentarer
Postat av: Ulla-Marie

Och jag som är i den åldern att jag faktiskt hade några lektioner i "datakunskap" under min gymnasietid (men som inte trodde att det där med data var nåt för mig)googlar om allt, flera ggr/dag. Men du Calle har ju däremot sett min mobiltelefon ...

2012-04-21 @ 06:50:40
URL: http://ulla-marie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0