Säkra och Unika lösenord

Jo det var ju det här med lösenord på olika siter där ute på The Internet. Med tanke på den sista tidens rabalder när Bloggtoppen.se blev hackad och en massa lösenord kom på vift så kan det kanske vara på sin plats att se över sin arsenal av lösenord.

Väldigt många har ett och samma lösenord på nästan alla siter som dom loggar in på. Det kan naturligvis vara förödande om lösenordet kommer på vift. Jamen, det är ju omöjligt att komma ihåg en massa olika lösenord, kanske du med rätta säger. Visst kan det vara så, men det finns flera olika metoder att skapa UNIKA och säkra lösenord som är lätta att komma ihåg. Använder du säkra och unika lösenord finns det ingen anledning att byta lösenord med jämna mellanrum. Den enda gång du behöver byta är om ditt lösenord kommit på vift av någon anledning.

Ett enkelt och bra sätt att generera unika lösenord är följande:

Utgå från en fras/ord som är helt hemlig, svår att gissa och som du själv har lätt att komma ihåg. Släng in en siffra, ett specialtecken och blanda versaler och gemener. Men ha samma fras/ord på alla inloggningar.
För att göra lösenordet unikt för varje site så kan du ta de tre första bokstäverna i sitens namn och lägga till dom i början, slutet eller mitt i din fras/ord.

Säg att min fras/ord är calle (men använd inte något sådant uppenbart), då kan jag alltid stava det så här, "cALle" sedan lägger jag till siffra och specialtecken och får tex "cALle!1". Detta blir min fras som jag alltid använder på alla siter där jag behöver inloggning.

När jag ska logga in på tex mitt Gmail så skulle alltså lösenordet se ut så här "gMAcALe!1", för Hotmail skulle det bli "hOTcALle!1", för Facebook "fACcALle!1". Se där! Unika och säkra lösenord som är lätta att komma ihåg.

Svårare än så behöver det inte vara. Så se till att säkra upp era lösenord nu!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Annat var det förr i tiden... jag o Sven sparkade igång en gammal skräpdator här på kontoret med gissningen att den tillhört dig. Lösenordet tog jag på första försöket. :)

2011-10-27 @ 08:38:10
Postat av: Bloggaren

Hahahaha! Ja du Jenny, den datorn kommer väl från den tiden när man inte ens behövde ett fungerande antivirusprogram utan klarade sig med sunt förnuft :))

2011-10-27 @ 09:07:58
Postat av: Jenny

Det var bättre förr! Så länge man inte öppnade en bifogad .exe-fil så var allt lugnt! :D

2011-10-28 @ 09:54:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0