Blogga?

Varför skall man blogga, och varför skall man läsa bloggar? Ja det kan man ju undra sig. Naturligtvis finns det lika många orsaker som det finns bloggare och läsare. Jag kan ju bara prata för mig själv och jag läser bloggar för att förkovra mig, bli underhållen, bli provocerad, pröva nya tankar eller helt enkelt för att hålla koll på vad döttrarna sysslar med där nere i 08-land.

Jag läser om sådant som intresserar mig. Men inte bara av bloggare som har samma åsikter som jag. Till exempel är jag intresserad av evolutionsteorin, alltså läser jag bloggar skrivna av kreationister. Jag har en personlig gudstro, alltså läser jag bloggar som handlar om ateism. Jag hyser en hälsosam misstänksamhet mot antropofosi i alla dess former, därför läser jag gärna bloggar om Homeopati, Waldorfpedagogik, boidynamisk odling etc.

Jag VILL bli provocerad. Jag vill testa och utmana mina tankar och åsikter. Jag vill bli emotsagd och konfronterad, det är det enda sätt jag kan utveckla mig själv. Eller ja, kanske inte det enda sättet. Navelskådning är inte att förakta, att sätta sig ner och titta på sig själv, sitt beteende och sina tankar kan vara nog så utvecklande.

Rena dagboksbloggar är för mig i stor sett totalt ointressant. Men ibland kan även sådana bloggar blixtra till och bli intressanta. Det är när bloggaren lättar lite på förlåten och låter oss läsare få en skymt av tankar och värderingar. Det är först då som dessa bloggar ibland kan kännas provocerande för en del läsare.
Som bloggare är det här en balansgång som man måste ta i beaktande. Framför man en tanke eller åsikt tycker jag att man måste vara beredd att stå för den och försvara den. Man har ju faktiskt själv valt att publicera den på Internet där alla kan läsa och ha en egen åsikt om det som sägs.

Det går liksom inte att säga: "Gillar du inte vad jag skriver så läs inte". Bara för att jag inte håller med om någons värderingar eller åsikter betyder det inte att jag inte är intresserad av vad dom säger.

Det här är ju bara mina egna åsikter och tankar. Väldigt många vill helt enkelt inte bli ifrågasatta, vill inte gå i försvar för sin åsikt och starta en diskussion. Det är naturligtvis helt upp till dom och det respekterar jag. Det är deras blogg och det är deras regler som gäller. Vill man inte förklara sig eller utveckla sin tanke så är det bara att strunta i det. Det är din blogg och du göra vad du vill på den!

Men visst är väl tillvaron lite intressantare när man får stöta och blöta tankar och åsikter?

Kommentarer
Postat av: Fiffi

Du har helt rätt! Det är jätteintressant att höra andras åsikter, diskutera och kanske i slutändan ändra sin egen uppfattning om saker och ting.



Som film till exempel. Tänk att något så ytligt kan beröra så mycket. Dyk gärna in till mig och säg din mening även där ;)



//Fiffi

2011-03-27 @ 22:02:15
URL: http://fiffisfilmtajm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0