Sticker ut den stubbiga delen av kroppen

Jag är start kritisk mot det antroposofiska synsättet på sjukdomar (ex Homeopati), djurhållning, odling (ex biodynamiskt) och pedagogik (ex. Walldrof).

Jag har vid flera tillfällen hånat och attackerat homeopatin och iden om att "Lika botar Lika".
Alltså att koffein skulle bota sömnproblem, lök skulle bota rinnande ögon, sockersug skulle botas av sockerpiller(....vänta här nu), osv.


Men i helgen fick jag en uppenbarelse! (efter ett par glas rödvin)

Visst är det ju så att "Lika botar Lika"! Det måste vara så. Det finns evidensbaserade fakta på det.


Hur skulle annars ett Vaccin fungera?

För när man får ett vaccin så injiceras man ju med just den sjukdomen som man skall skyddas mot.


Ergo:  Lika botar lika!


Sedan har vi ju förstås den lilla obetydliga petitessen att bevisa att vatten har ett minne, för annars så fungerar ju inte homeopatisk medicin.......och det gör den ju inte!



Kommentarer
Postat av: Jenny

Mäh! Biodynamiskt är väl himla vettigt, kretslopp FTW! Men håller med om att homeopati är trams. Men tyvärr (?) så finns det ett sånt där struntpreparat som funkar på hästar som får kolik. Kan det bli placeboeffekt även på hästar? Jag har ingen förklaring...

2010-09-13 @ 21:33:22
Postat av: Bloggaren

Hmmm...ja kretslopp låter ju vettigt.

Men när det sedan övergår till astrologi, stjärntecken, metafysik, virvlat vatten, nedgrävda urinblåsor fulla med rölleka, kamomillblommor i tunntarmar, maskrosor i bukhinnor och djurskallar fyllda med ekbark. Detta för att marken ska bli förnuftig och kunna absorbera kosmisk strålning så låter det helt plötsligt mindre vettigt.

Att sedan Biodynamiken uppfanns av Steiner som fick sina idéer om det biondynamiska jordbruket via telepatiska besök i andevärlden så känns det ännu mindre vettigt. :)

2010-09-14 @ 09:34:57
Postat av: Jenny Rosell

Haha det låter lite flummigt minst sagt. Jag är inte så insatt som dig! Jag har mest läst delen om kompost och att man föredrar brunnen naturgödsel istället för konstgödsel. Sånt gillas!

2010-09-14 @ 17:07:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0