Occams Razor?

Man skall inte anta fler företeelser eller ting än nödvändigt för att förklara en observation.

Ja, det är alltså en tumregel eller metod för att angripa ett fenomen eller händelse. Enkelt uttryckt kan man säga att om det finns flera olika förklaringar så är det troligtvis den enklaste som är sann.

Om ett stort träd faller i en folktom skog så är det troligare att trädet blåst omkull än att tre björnar gaddat ihop sig och med gemensamma krafter knuffat omkull trädet eller att utomjordingar ryckt upp trädet.

En av mina favoritförfattare Rober A. Heinlein har i en av sina böcker en lätt modifierad version av Occams Razor som han kallar för Hanlons Razor. Under rådande omständigheter tycker jag den är hysteriskt rolig. Hanlons Razor är som följer:

Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet.

Nu är ju inte Occams Razor på något sätt ett vattentätt sätt att komma fram till en sanning.
Om man till exempel tillämpar Occams Razor på min feed på Facebook skulle man med stor sannolikhet säga att jag tillbringar ganska mycket tid med att spela Farmville. Säkert 80% av min feed består av Farmvilleuppdateringar.

Nu är det inte alls sant, jag spelar inte Farmville överhuvud taget längre. Det är min älskade hustru som har tagit över den uppgiften sedan en lång tid tillbaka.

Occams Razor är som sagt bara en tumregel, men oftast en ganska bra sådan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0