Det kom ett mail

Ja minsann, det kom ett mail som jag gick igång på. Jag är "assistent" till min 82-åriga mor som är Cambridgekonsult. Hon säljer alltså Cambridgekuren som är ett viktminskningskoncept. Mor har inte anammat det här med email så jag sköter hennes korrespondans.

Nåväl, följande mail damp ner i inboxen:

Hallå!

Jag heter xxxx-xxxxx och kommer från Östersund.

Har älskar själv Cambridge fantastiska produkter,och tänkte bara berätta lite kort om ett liknande koncept.

I drygt ett år har jag arbetat med Energetix hälsobringande Magnetsmycken, och har fått så otroligt mycket bra respons.

Efterfrågan är enorm och potentialen är gigantisk.

Nu har jag googlat lite och kikat på några  som ser ut och som om de kanske skulle vilja lägga till några lättsålda produkter till den vardagliga verksamheten, och tänkte höra vad du tror.


Detta är enormt stort i bla Tyskland och Finland mm. 
Här är vi bara i startgroparna med ca 50 aktiva återförsäljare i hela Sverige.

Så vill du vara med tidigt så titta in på Tyska sidan energetix.eu eller kontakta mig för mer info: [email protected], (eller om det är ngt smycke du gillar.)

Smyckena är inte bara lättsålda pga hälsoaspektet utan också pga den underbar designen.

Förstår att du har det kanonbra med Cambridge, men tänkte att du kanske skulle vilja lägga till några produkter på listan :-)

Mycket forskning har gjorts på magnetsmycken, men mer om detta sedan, om du är intresserad


Skulle vara superkul om du ville vara med i vår lilla grupp. 
Hoppas vi hörs

Jag bifogar ett litet blad med några av storsäljarna.

Snöiga hälsningar


Mvh//
Anna-Karin

Här är mitt svar som gick ut till hela sändlistan och till huvudkontoret:

Hallå själv!

Det är fullt möjligt, till och med troligt att produkterna du saluför är lättsålda. Människor är beredda att betala för allt bara marknadsföringen är tillräckligt bra.

Men jag tror verkligen inte att CambridgeKuren i Sverige uppskattar att du jämför deras viktminskningsmetod med en sådan psuedovetenskap som magnetbehandling.

Sidan som du länkar till är ju företagets (Energetix) egen hemsida och kan knappats kallas för objektiv.

Jag har själv googlat lite och hittat en hel del.

Till exempel säger National Institute of Health på sin sida National Centre for Complementary and Alternative Medicine (som i övrigt har en ganska vid syn på icke evidensbaserad medicin)  att det inte finns några övertygande vetenskapliga belägg för att magnetsmycken skall hjälpa mot smärta. Det har vid några enstaka fall, hos vissa personer, kanske visat sig kunna hjälpa vid reumatism.

(http://nccam.nih.gov/health/magnet/magnetsforpain.htm)

Wikipedia kallar Magnet Health för psuedoscientific. Med det menas ungefär att man hävdar att det finns bevis för att det fungerar men att man inte kommit fram till dessa bevis via vetenskapliga metoder. En vanlig bevisföring inom det här området är hörsägen, uttalanden som:

”Min faster hade ständig huvudvärk men så köpte hon ett magnetsmycke och huvudvärken försvann”

Problemet med sådana påstående är att vi inte har någon aning varför huvudvärken försvann. Vi vet inte om fastern lade om sin kost eller hon kanske fick punktering på cykeln och började gå mer vilket ledde till mer motion som kanske hjälpte mot huvudvärken eller vilken annan parameter som helst som kan ha påverkat huvudvärken. Eller det kan helt enkelt ha varit placebo. Hon trodde att huvudvärken skulle försvinna av smycket, alltså försvann den. Det finns inga bevis på att magnetismen i smycket var det som botade huvudvärken.

(http://en.wikipedia.org/wiki/Magnet_therapy)

När jag sökte på nätet så sorterade jag bort sådana sidor som tydligt var ren reklam, alltså sidor som på ett eller annat sätt försökte sälja något till mig.

Mer information finns på följande länkar:

http://skepdic.com/magnetic.html

http://www.quackwatch.org/04ConsumerEducation/QA/magnet.html

http://orsakverkan.blogspot.com/2008/12/kvacksalveri-direkt-i-brevldan.html

Jag motsätter mig inte att du vill prångla ut dina smycken. Vill kunderna ha verkningslösa smycken så är det klart att dom skall få det!

Vad jag reagerar mot är att du på ett oseriöst sätt kopplar samma denna psuedovetenskap med Cambridgekuren genom att säga att det skulle vara liknande koncept. Jag förslår att du försöker hitta andra kanaler för att marknadsföra dina varor.

Mvh

Calle Embretsen

Assistent till Alice Palm Cambridge Bollnäs.


Kommentarer
Postat av: Ulla-Marie

Helt utan övrig koppling till innehållet. Det är alltså din mamma som har mkt prylar och bor i mitt barndomshem. Mkt prylar - vad menar du, kanske du tänker. Men jag har inte varit där. Nåt jag hört bara. och samtliga som har berättat att de har varit i mitt barndomshem avgudar din mor.

2010-12-08 @ 21:56:45
URL: http://ulla-marie.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0