Vattnets Magiska Kraft

Jag har tidigare skrivit, och i viss mån gjort mig lustig över Homeopatins totalt ovetenskapliga och löjliga teori om att vatten skulle ha ett minne.

Ändå måste jag erkänna att vatten har en del mystiska och oförklarliga egenskaper. Vet ni till exempel att vatten är ett av de få ämnen som blir lättare när det övergår i fryst tillsånd. I stort sett alla andra ämnen blir tyngre när dom stelnar, eller fryser. Om vatten vore som alla andra ämnen skulle aldrig bandy, hockey, pimpling, långfärdsåkning, angling och andra aktiviteter som kräver is ha funnits. Jag lämnar frågan om det är bra eller dåligt upp till läsaren.

De finns en annan sak som vatten är bra till och som visar på vattnets egendomliga egenskaper, och det är reducering.

Jag har under eftermiddagen och kvällen ägnat mig åt att göra en fond.

Resterna från gårdagens kräftfrossa har under den senare delen av dagen kokats tillsammans med lök, morötter, Sherry, chilli och......vatten.
Klockan är nu halv nio och jag har hällt i och kokat bort 6 liter vatten. För varje liter vatten jag kokar bort blir fonden lite godare. När jag är uppe i 8 eller 9 liter kommer fonden att explodera och bli sagolik! Det vet jag av erfarenhet.

Varför är det så? Kan det bero på att jag rör vattnet i olika mönster. Ibland till höger och ibland till vänster. Under långa stunder får det stå orört. Även om det mesta av vattnet är borta så smakar det som är kvar gudomligt.

Så jag undrar, om allt vatten jag har kokat bort på något vis lämnar kvar minnet av kräftsmaken i fonden? Eller är det så att processen med reducering extraherar smakämnen?

Ja inte vet jag, men roligt är det i alla fall. Och gott blir det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0