Jag föll i grytan som barn

Har just sett Clash Of The Titans. (här kommer en lång parentes. Titeln på filmen känns helt fel eftesom den inte alls handlar om The Titans utan snarare om de gudar som övertog Olympus efter The Titans. Besserwissern har talat och Intresseklubben noterar)

I alla fall så var det trevligt att få en lite "Whos is who" i grekisk mytologi och jag uppskattade filmen.

Men den elvaårige sonen i huset fann inte filmen lika underhållande. Han hade problem att hålla reda på gudar, demigudar och halvgudar, häxor, människor och andra väsen som befolkade filmen. Och jag förstår honom. Det är ingen lätt härva att hålla reda på.

Det känns som om man behöver lite bakgrundskunskap för att hänga med i filmen och uppskatta den.


Det är ungefär lite som min erfarenhet av Asterix. Jag gillade verkligen Asterix när jag var liten. Det var roliga personer och dom gjorde roliga saker, drack magiska drycker och hade vilda slagsmål.  Det var underhållande.

När jag sedan läste om Asterix som vuxen upptäckte jag hur hysteriskt rolig serien är.

Alla historiska referenser, den skröplige mannen med den undersköna hustrun, byns totala ignorans och förakt för trubaduren, fiskhandlarens tveksamma varor, kampen mot rom och vikingar, ja allt hade helt plötsligt fått en ny och djupare innebörd på grund av min egen erfarenhet.

Helt plötsligt blev Asterix en genial kommentar av dagens (kanske Franska) samhälle.


Kommentarer
Postat av: H C Barregren

Här har du den grekiska mytologins förhistoria på ett bräde: http://bums.nu/4362

2010-08-08 @ 10:57:30
URL: http://www.bums.nu
Postat av: Bloggaren

Tack för det Bums! Tror jag blev lite klokare iaf :)

2010-08-08 @ 12:47:59
Postat av: Malm

Tack, nu kan jag iallafall mobilblogga rätt ;D Du har dock inget bra tips om hur jag får bort mobilbloggen jag lyckas skapa utan ett konto på blogspot? :D

2010-08-11 @ 17:42:07
URL: http://johannamalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0