Moral och etik

Jag hörde för ett tag sedan att det kommit ett förslag att man inte skall få sälja tobak på sjukhusens kiosker och cafeterior.
Det kan väl synas vara ett ganska vettigt förslag med tanke på hur många det är som blir sjuka och dör av nikotinrelaterade sjukdomar varje år. Så det är väl lovvärt att landstinget inte underlättar för nikotinslavarnas desperata jakt på nästa fix.
Rökningen står ändå för 6 600 för tidiga dödsfall per år i sverige.

Forskning från bland annat Karolinska Institutet visar att fetma är lika farligt som rökning. Så ska man inte sälja tobak så borde man i så fall heller inte sälja fikabröd och godis i sjukhusens kiosker och cafeterior, imho.

Ovanstående förslag poppade upp i mitt minne i går när jag var på cafeterian på Hudiks sjukhus och såg följande reklam uppsatt över hela lokalen.

Jag blev smått äcklad när jag såg den här affischen och flera andra från Delicato med samma budskap.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0