GMO

Jag har aldrig varit särskilt engagerad eller insatt i det här med genmodifikation. I och för sig är jag ganska intresserad av "populärvetenskap" och läser en del. Både på nätet och i tidskrifter, så visst har jag snappat upp en del.  Min grundinställning är att forskning och framsteg är till nytta och något som man skall bejaka.

Visst förstår jag att det finns moraliska och etiska dilemmor när man klonar får eller forskar på stamceller från embryon, men någostan är det viktigt att föra all kunskap framåt. Som alltid finns det människor som målar faen på väggen genom att belysa de negativa aspekterna.
 
Med tanke på historien så skall man kanske lyssna lite på dessa människor också. Ta bara Einsteins Speciella Relativitetsteori  och den välkända ekvationen E=mc2. Alltså förenklat sagt "energi är lika med massa gånger ljusets hastighet i kvadrat". Denna smått otroliga insikt ledde så småningom fram till Atombomben. Så visst, all forskning och all kunskap kan missbrukas.

När det gäller GMO-mat (GenManipulerad Organism) har jag hittills haft en i de närmaste positiv inställning. Det är väl bra att man tar fram grödor som tål torka bättre? Det är väl bra att man tar fram ris med högre A-vitamvärde?
  De som har förfasat sig över detta har jag i min enfald trott varit miljörättsaktivister långt ute på någon fundamentalistvänsterkant (det blev ett långt ord) eller andra svagsinta framstegsfientliga individer. Med det inte sagt att miljörättsaktivister ute på någon fundamentalistvänsterkant nödvändigtvis är svagsinta eller famstegsfientliga.
Bejaka forskning och framsteg!! har jag mässat tyst i mitt huvud.

Men, eftersom jag inte är mer än människa så kan jag ändra mig! Kunskap är makt!

Jag fick en rejäl spark i röven av H C Barregrens inlägg om GMO. Äntligen har fjällen fallit från mina ögon och jag har börjat skaffa mig en djupare kunskap om vad GMO ställer till med, och tyvärr verkar det vara på väg att gå åt helvete med musik!

Ett stort problem är att dessa manipulerade grödor sprider sig helt på egen hand. På det sätt som grödor genom alla tider har spridit sig alltså med hjälp av väder och vind! Vem kunde räkna med det? Här i Sverige försöker regeringens  i äkta svensk anda att lagstifta mot detta ofog!
  Problemet med detta är att denmanipulerade grödan konkurrera ut den naturliga grödan vilket i sin tur leder till minskad mångfald. Mångfald bland grödor är något vi behöver om vi skall kunna producera mat till alla på lång sikt.

Sedan har det via labbförsök på råttor (vi kan ta den etiska och moraliska diskussionen en annan gång) visat sig att råttor som ätit GMO-foder uppvisar cellförändringar i bland annat blod, lever och njurceller. Ungar som föds av råttor som ätit GMO-foder är mindre och dör fortare.

Går det att stoppa GMO?

Inte helt överraskande är det Kapitalet som styr och framför allt ett osedvanligt djävulsk företag som heter Monsantos. 

Det enda jag kan säga är att: Skaffa dig kunskap, engagera dig, skrik och bråka. Gör din röst hörd!




Kommentarer
Postat av: H C Barregren

Bra sagt!

2009-03-09 @ 16:58:57
URL: http://blogg.bums.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0