Diet, kost eller mat

Det är med diet eller kost är inte alltid så lätt.
Ja egentligen vet jag ju hur, vad och varför man skall äta för att hålla vikten, må bra och ha en schyst avfröring. Men det är skillnad på att veta och att göra.
Jag vet hur kolhydrater påverkar kroppen. Speciellt om man äter för mycket och av fel sorts kolhydrater.

Som tex vitt bröd.
Jag vet att vitt bröd inte är bra. Vitt bröd är inte bra för någon men för mig är det extra dåligt eftersom jag inte tål vetemjöl något vidare. Magen blir som en ballong på mig. Men en rostad macka är ju så himla gott, för att inte tala om våfflor!
Det är ungefär på samma sätt som med Jalapeno. Jag fullkomligen älskar Jalapenjo och äter det med stor njutning. Men med lika stor ångest och smärta sitter jag sedan halva natten på toa. Det känns som om jag sitter och skiter ut salpetersyra.

Min första och egentligen enda prioritet när det gäller mat har alltid varit att det skall vara gott, det skall vara en njutning att äta. Jag gillar att laga och äta mat, dessutom är jag ganska bra på det. Det är ju alltid roligt att göra saker man är bra på.

Men nu har jag efter långvariga och envisa påtryckningar från min mor, av alla människor, börjat med en viktminskningsdiet.

Jag och min blivande fru nyttjar sedan en månad tillbaka Cambridgekuren. Denna diet är orginalet eller föregångaren till alla andra VLCD (Very Low Calorie Diet) pulverdieter som Herbalife, Nutrilett och allt vad det nu finns.

Det finns lite olika varianter att använda sig av när man går på Cambridgekuren.
Vill man ha en snabb viktminskning så börjar man med en så kallad Ren Kur. Det innebär att man ersätter alla måltider med soppor eller shakes i allt från tre fyra dagar till max tre veckor. Trycker man i sig tre påsar om dagen får  man i sig all näring och alla vitaminer man behöver inklusive den hiskeliga mängde av ungefär 500 kcal per dag. Det i samband med att kroppen sätts i ketos gör att du kommer att rasa i vikt.
Personligen är ren kur inget för mig. Dels har jag inte bråttom att gå ner de kilon jag föresatt mig och så gillar jag som sagt att laga och äta mat.

Så jag och blivande frun ersätter två måltider om dagen med shakes och så äter vi en måltid lagad mat om dagen. För oss så har detta fungerat väldigt bra. Vi är mätta, glada, pigga, nöjda och belåtna. Dessutom går vi ner något kilo och flera cm i veckan.

En följdeffekt av att man går ner i vikt är i alla fall för mig att jag har blivit mer noga med vad jag stoppar i mig när jag äter. Jag har blivit mycket duktigare på att laga nyttig och bra mat. Vi har dragit ner rejält på  kolhydrater och äter mycket mer grönsaker nu än tidigare.

Anledningen till att det var just min mor som stod för påtryckningarna återkommer jag till.

Kommentarer
Postat av: H C Barregren

Det påminner om vårt viktpaket som användes på "Du är vad du slafsar i dig": http://holistic.se/kosttillskott/viktpaket/



Intressant!

2009-03-11 @ 11:05:24
URL: http://blogg.bums.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0