Jock

Jag kom att tänka tillbaka lite på min ungdom när jag la upp kortet från nian. Det var den tiden när jag hävdade att jag inte gillade att jaga tjejer eftersom det var så svårt att hitta någon som sprang.

Jag var en en riktig sportfåne, hade jag bott i USA hade jag definierats som en typisk Jock.

På sommaren spelade jag fotboll och på vintern var det slalom och ishockey som gällde. Kommer man från hälsingland och inte väljer bandy som sin första sport så anses man lite knepig. Men jag hade tur som inte växte upp i Edsbyn i alla fall för där gick det inte ens att köpa en hockeyklubba i hela byn. De stackars missanpassade unga Edsbykillar som ville spela hockey var händvisade till Alfta eller Viksjöfors. Två metropoler mellan Bollnäs och Edsbyn.

Jag var hyfsat framgångsrik både som slalomåkare med en 8:e plats i KalleAnka-finalen i Duved som största framgång och som hockeyspelare med ett par säsonger i TV-Pucken.

Jag var och är inget geni med boll eller puck men jag har  en djävla inställning och hade en outtröttlig kondition och det klarade jag mig långt på.

Polaren Pär däremot hade allt jag hade plus en gudomlig bollkänsla. Han spelade natruligtvis bandy men hans paradsport var nog ändå basket.

En gång lurade han med mig på en träning med det lokala basketlaget. Som uppvärmning joggade man runt i gympasalen med en boll och vid varje korg skulle man lägga i bollen och fortsätta. Missade man korgen fick man göra 10 armhävningar. Det var 10 korgar runt planen och efter att ha sprungit runt planen två varv hade jag gjort 190 armhävningar!
Det var min första och sista basketträning.

Eftersom jag numera bor i Edsbyn nu så vill jag bara meddela att jag minsann har ett SM-Silver i bandy! Jag har sammanlagt spelat 4 bandynmatcher i mitt liv men som sagt lyckast få ett SM-Silver.
Under gymnasietiden fick jag äran att spela i skollaget som var kvalificerade till SM-Cupen för gymnasieskolor, Prins Bertils Cup. Där spelade jag tillsammans med bland annat Hans Elis Johansson och Joe Lönngren som var riktiga kanoner i bandy. Själv fick jag vara med för att jag kunde åka skridskor riktigt fort.
Hur det var att stå i ruslinjen med alldeles för lite skydd på sig när motståndarlaget hade hörna och bara vänta på att en stor djävla Västeråsare skulle klappa i för kung och fosterland kan vi ta en annan gång.......

Kommentarer
Postat av: Sleeping Cell

Men visst är det en gudagåva att inte vara besatt av bandy-djävulen, säger en annan icke infödd Espe-bo.



Lovprisad vare "Pucken"

2009-02-12 @ 19:51:15
URL: http://www.tommaintet.blogspot.com/
Postat av: Johannes (Väljer att skriva mitt namn här)

Jag har hedrat diverse baskethallar med min närvaro för att kolla matcher

Bland annat en Sm-final (kan ha vart semi)

JAg har fortfarande efter ala dessa matcher inte fattat regler

Ungefär som med bandy

Fast man ser fan bollen i basket iallafall

2009-02-12 @ 20:00:29
Postat av: Johannes (Väljer att skriva mitt namn här)

Jag har hedrat diverse baskethallar med min närvaro för att kolla matcher

Bland annat en Sm-final (kan ha vart semi)

JAg har fortfarande efter ala dessa matcher inte fattat reglerna

Ungefär som med bandy

Fast man ser fan bollen i basket iallafall

2009-02-12 @ 20:01:03
Postat av: JOHANNES

Sammanfattning av förra inlägget

Jag har vart på massa basketmatcher

En final i SM eller semi, minns ej

Jag var alltid snyggast i publiken

Fattar fortfarande inte reglerna

Ungefär som med bandy, obegripligt

Men man kan se biollen i basket iallafall

2009-02-12 @ 20:03:03
Postat av: johannes

ok nu fick du massor med inlägg istället

2009-02-12 @ 20:03:53
Postat av: Bloggare

Eeehh...vänta här nu. Får se om jag fattade rätt.



Du har alltså varit på många basketmatcher.

En av dom var SM eller Semi.

Du var alltid snyggast i publiken.

Du fattar fortfarande inte reglerna.

Men det är lättare att se bollen i basket än i bandy.



Titta!

Och folk säger att det inte hjälper att tjata och upprepa sig!

2009-02-12 @ 21:52:17
Postat av: Johannes

Exakt, det gick fram :D

2009-02-13 @ 08:46:41
URL: http://www.youtube.com/watch?v=0KSSRp36_l

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0