Det är inte alltid så lätt

Det där med ironi är verkligen inte så lätt. Sälv tycker jag ironi kan vara otroligt roligt och tankeväckande. En välskriven ironisk text är en fröjd att läsa.
Personligen försöker jag mig sällan på ironi för jag är inte en tillräckligt driven skribent för att gå i land med det. Men en som verkligen kan det där med ironi är Tyskungen. Häromdagen hade han en alldeles briljant inlägg format som ett CV där han ironiserar och raljerar över sitt arbetsliv så här långt.

Det helt absurda resultatet av denna text var att han blev indragen i ett litet bloggkrig med någon Hanna Fridén. Hon verkade inte alls ha fattat att inlägget var skrivet med ironi utan smackade till Tyskungen ganska rejält i ett eget inlägg. Tysungen överreagerade kanske lite och plötsligt var kriget igång.

Det har varit både roligt och skrämmande att läsa inläggen och framför allt kommentarerna. Det är skrämmande att så många inte ser ironin i en text fast det formligen dryper av den. Att vissa inte verkar ha någon som helst humor eller kritiskt tänkande utan tar varje bokstav på blodigaste allvar.
Jag har sett det gång på gång i kommentatorsfälten att många läsare totalt missar när någon är ironisk. Folk blir upprörde och indigerade.
Själv tar jag mig för panna, suckar och undrar vad som är fel på folk.

Men det är kul att se Tysungen engagerad på sin blogg igen. För sista tiden har den verkligen gått i stå.  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0