Rätt ska vara rätt

Jag är definitivt inte någon språkpolis. Fan, jag kan knappt skriva en grammatiskt rätt uppbyggd mening. Men vissa saker stör jag mig på.

Ta det här med fildelning till exempel. Debattörer, bloggare, politiker och folk i största allmänhet har åsikter om "fildelning". Det diskuteras vitt och brett om fildelning. Vissa är för och andra är emot. Känslorna svallar höga och jag tänker i mitt stilla sinne att:
-Vaffaen, nätverket uppfanns för att man skulle kunna dela filer. Utan fildelning stannar vartenda företag i stort sett hela världen. (hmm apropå att inte kunna bygga meningar...but you get my point I hope)
För det är ju så att det är inte fildelning man pratar om när man diskuterar "fildelning", utan det är "otillåten spridning av upphovsrättsskyddat material". Det är enligt mig en ganska stor skillnad på dessa bägge företeelser och jag vore tacksam om vi från och med nu kunde synliggöra den skillnaden.

Kan vi bestämma det?

Bra!

Jag tänker inte ge mig in i några moraliska diskussioner om det är rätt eller fel att ladda hem upphovsrättsskyddat material (men det är fel). Men visst kan det vara roligt att hitta någon som har rippat favvoplattan med Pavlos Dog som inte ens är utgiven på CD.

Jag läste i någon tidning att en motståndare till "fildelning" sade något i stil med att -ja, men man hör ju redan på namnet, The Pirate Bay, att dom vet att det är olaglig verksamet dom sysslar med.

Jahaja, med den logiken så är siten www.penisland.net alltså en sida full med kukar, eller?

För att inte tala om sidan där man kan köpa presenter till sin favoritglädjeflicka www.whorepresents.com/

Eller den där siten där man kan söka efter våldtäktsmän www.therapistfinder.com

Om man skulle råka ha den lite udda fetishen att gå igång på folk i Speedo som fjärtar kan man alltid besöka www.speedofart.com

Nu håller jag på att spåra ur helt men jag vill bara avsluta med siten där ni kan se ägaren pinka www.whenipee.com.

Kommentarer
Postat av: Mange B

Ha ha ha, vilket inlägg och vilka länkar!!!! Hur tusan hittade du dom, det undrar jag ;-)!!



Ha det bäst



Mange B

2009-04-06 @ 19:30:09
URL: http://www.lucifer.se
Postat av: Bloggare

Jag har alldeles för mycket fritid ;)

2009-04-06 @ 20:56:10
Postat av: Blivande frun

Blivande frun instämmer helt.... ja i det där med för mycket fritid.... hea hea fless

2009-04-07 @ 21:36:07
URL: http://hembretsen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0