Lyteskomik

Blinning, rullis, ampis och mupp.

Ovanstående uttryck är alla benämningar på personer med specifika funktionsnedsättningar.

Uttrycken används ofta och med glimten i ögat av personer med de specifika funktionsnedsättningarna.

Men JÖSSES om du eller jag skulle använda oss av tex Ampis när vi pratar om en kille  med protes. Folk skulle bli upprörda och illa berörda.
-Hur kan du säga så? Har du ingen respekt för människan? Osv.

Men för mig är det ungefär som om någon kallar mig för "skogstamefan" eller "norrläning". Jag är bägge, jag skäms inte för det och det är inget jag kan eller vill göra något åt.

De allra flesta personer med funktionsnedsätting (iaf bland alla jag träffat och det är många) ser det på samma sätt.

Så det är helt ok att benämna någon med ryggmärgsbråck för Rullis efterson han/hon sitter i rullstol.

Och tack Sleeping Sell för att du väckte en tanke i mig så jag fick något att skriva om :))


Kommentarer
Postat av: Sleeping Cell

You're welcome eller som vi säger i Sverige: "ingen orsak" eller som man säger i Edsbyn:"int gö dä na ä"

2008-11-14 @ 09:36:39
URL: http://www.tommaintet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0