Act your age!


Ja nu skall jag utnyttja min ålder, har ju nyss fyllt 50, och vara en grinig gammal gubbe!

Vissa saker har jag blivit minder tolerant med ju äldre jag blir. En sak som har retat gallfeber på mig de senaste åren är att halva mediasverige inte verkar veta skillnaden mellan Ö och Ö. Eller närmare bestämt œ och ø som det ser ut om man skriver det fonetiskt.

Jag menar, i ordet börja uttalas bokstaven Ö annorlunda än i ordet höger. Det korrekta uttalet är alltså bœrja och høger. Så kan vi inte komma överens om att vi framgent använder oss av rätt uttal av bokstaven Ö? För det är verkligen inte bra för mitt allmäntillstånd om detta oskick fortsätter, eller hemska tanke, sprider sig ännu mera.

För det är så här att när jag hör t.ex en väderuppläsare på radio eller TV som pratar om snœdjup, hœgtryck, ymmnigt snœfall eller sjœväderrapport börjar det krypa i nackskinnet på mig, blodtrycket stiger och jag jag vrålar inombords, "Din inkompetenta kretin, sov du under VARENDA svenskalektion i skolan? Det heter bövelen för snø, høg och sjø"

Till slut är jag så upprörd att jag måste gå och ta mig en wisky för att lugna ner mig.Det är ju heller inte så bra för mitt blodtryck.

Nu när detta är påtalat förväntar jag mig en omedelbar uppstyrning av detta oskick bland alla inblandade inom de talade medierna!

Tack för ordet.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0