Matteus 7:12

Detta måste vara ett av de mest välkända passagerna i bibeln, något som dom flesta känner igen. Det kallas för Den  Gyllene Regeln
 
"Allt vad ni  vill att människorna skall göra för er, det skall ni också göra för dem. Det är vad lagen och profeterna säger."

Alltsom oftast ser man på Facebook, bloggar och andra sociala nätverk att personer har detta som sitt motto, ofta i en liten annorlunda formulering. Något i typ med "Behandla människor på det sätt som du själv vill bli behandlad"

Vid en första anblick så känns det som ett vettigt och glasklart motto. Men tyvärr håller den lite dåligt om man sätter sig ner och reflekterar över den och jag tror inte att många personer verkligen vill bli behandlade själva så som dom behandlar andra.

För det första så förutsätter den gyllene regeln absolut godhet för att den skall generera ett gott resultat. Häri ligger ett stort problem, vad som en person anser vara positivt kanske en annan person anser vara negativt.
I extremfallet skulle alltså en Sadist slår och terroriserar en annan person för att han själv vill bli dominerad. Ett närmare exempel skulle vara att en person som anklagar någon för en viss egenskap eller beteende själv vill bli anklagad för sina egenskaper och beteenden. Ingen är ofelbar, därför är känns formuleringen ganska ihålig. Eller säg att du vill ha något oförtjänt. Det skulle resultera i att du gav bort allt till den som förtjänade det minst.


Nu är ju inte Den Gyllene Regeln något som är förbehållet den kristna tron utan snarare en grundläggande etisk princip som finns formulerad i de flesta religioner och livsåskådningar. Så något vettigt måste det väl ändå ligga i den.

Sikhismen säger: "Döm andra som du dömer dig själv." Här ser jag ungefär samma problem som i formuleringen ovan.

Hinduismen säger: "Detta är summan av plikterna: Gör inte mot andra något som skulle vålla dig smärta om det gjordes mot dig." Eller med andra ord, gör eller säg inget mot andra som du skulle känna kränkande om det sades eller gjordes mot dig. För mig känns detta som en stabilare och bättre formulering. Speciellt om man kombinerar den med den kristna versionen. "Behandla andra som du vill bli behandlad själv OCH behandla inte andra på ett sätt som du själv skulle uppleva kränkande om du blev behandlad på det sättet."

Vad är det jag försöker säga då egentligen? Ja jag vet ärligt talat inte. Kanske att alla ni som har den gyllene regeln som motto skall vara försiktigt med vad ni säger. Om ni anklagar någon för att vara moraliserande, sitta på höga hästar eller vad som helst öppnar ni er för att bli anklade på samma sätt.

Kanske skall man anamma Googles motto, "Don´t be evil"? Kort och koncist, men man har fortfarande problemet med att definiera vad som är ont.

Mitt eget motto lyder ungefär: If knowledge creates problems, it´s not trough ignorence we can solve them. Eller varför inte Klaatu barada nikto!


Kommentarer
Postat av: Lea

Jag hittade din sida av en ren slump och jag har läst några av dina inlägg - det märks att du gillar att skriva :)

2012-03-19 @ 00:39:46
URL: http://hemförsäkringidag.se
Postat av: Bloggaren

Det går i vågor det där med skrivandet. Men när jag väl kommer igång då jädrar :)

Och visst tycker jag att det är roligtatt skriva, ännu roligare när någon läser och kanske kan hänga med i mina tankevurpor :)

2012-03-19 @ 19:18:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0