Sanna Ehdin, FAIL

Sanna Ehdin, årets förvillare år 2000 gjorde mig ganska upprörd idag. I ett försök att vara inspirerande och hylla människan inneboende kraft lyckades hon bara vara nedlåtande gentemot personer med funktionshinder.

Hon började gråta av rörelse när hon såg en kille i rullstol åka förbi under Los Angeles Marathon. Som om hon tänkte, "-Oooohhh titta på den stackars killen utan ben! Tänk att han kan åka så långt i sin stol, visst är han väl duktigt....stackars människa."

Sådan attityd gör mig förbannad. Hade du frågat killen själv så ser han sig säkert som vilken idrottare som helst. En kille som gör sitt yttersta för att prestera det bästa han kan utifrån de förutsättningar han har. Precis som vilken som helst av dom andra 10 000-tals löpare som var med i loppet.


Personer med funktionsnedsättning är helt vanliga personer, precis som du och jag.

Jag lämnade en kommentar på hennes blogg, men eftersom den är modererad är nog risken att min kommentar publiceras obefintlig.

Däremot lämnade signaturen DucWim en kommentar som sammanfattar allt om man läser versalerna i hans/hennes kommentar, det var briljant!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0