Fett!

Fett!

Ja inte som i "sjukt bra" eller "djävligt mycket" eller hur man nu skall översätta "fett" som tonåringen anväder det. Utan fett som i smör, grädde, majonäs, avocado, fet fisk, ja ni förstår vad jag menar.

I Karolinska Universitetssjukhusets information om epilepsi får man veta att epileptiska barns kramper kan minska med upp till 50% om dom får ketogen diet. Alltså en diet som innehåller mycket fett och lite kolhydrater.

Samma information finns på Neuroportalen.

Förutom att kramperna minskar så rapporterar familjerna att barnen bland annat får bättre motorik, ökad vakenhet, bättre intellektuell förmåga, jämnare humör, rikare språk, bättre sömn, ökad social förmåga.

Frågan är ju om inte detta skulle kunna gälla för alla barn. Hjärnan består ungefär av 2/3 fett.  Någostans känns det då fel att stoppa i barnen lättmargarin, lättmjölk, lättyougurt och alla dessa ligthprodukter.

Kommentarer
Postat av: Mange

Hej du! Fett inlägg ;-)! Jag håller med dig, jag stoppar inga lightprodukter i min mun i alla fall. En skåning skall vara go och trind, eller?



Ha en bra vårdag!



Mange B

2009-03-19 @ 09:22:20
URL: http://www.lucifer.se
Postat av: H C Barregren

Det var intressant. Fett är ju bra, särskilt kokosfett.

2009-03-19 @ 10:32:16
URL: http://blogg.bums.nu
Postat av: Bloggaren

Bums:

Jamenvisst och apropå det så glöm inte att skicka länken när ni börjar sälja eran kokoksfett!



Mange:

Bra och bra, vår och vår. Jag städar och snön ligger fortfarande djup :))

2009-03-19 @ 11:49:59
Postat av: Mange B

Snön??? Fy fasiken... Här är det vår i alla fall i min trädgård. Jag ser till att sparka sönder all snö jag ser, alltså får jag vår tidigare! Angående ditt inlägg om bra bloggar, tyvärr så är det ju så att de "stora" bloggarna får den stora publiken, men med det så stiger pressen, tror jag! Jag håller mig hellre till din och andra intressanta! Kolla bara hur många gånger dom "stora" kommenterar! Nä, tacka vet jag riktiga guldisar som denna blogg, som någon skrev, så kommer jag att tipsa om mina bästa också! Men det är klart, snart gör man inget annat än att läser bloggar och glömmer att leva ;-)!



Ha en bra eftervinter



Mange B

2009-03-19 @ 17:36:48
URL: http://www.lucifer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0