Obegripligheter

Under hela mitt vuxna liv har jag haft katter och dom är ungefär som kvinnor i den meningen att jag som man inte riktigt kan förstå mig på dom.
 
Men efter alla dessa år och alla dessa katter har jag i alla fall förstått så mycket att dom älskar konvex och hatar konkav. Varifrån denna besynnerliga och lite konstiga egenskap kommer ifrån kan man bara spekulera i. Kanske är det genetisk, kanske har det med evolutionen att göra, kanske är det så att konvex hel enkelt tilltalar deras estetiska sinne eller så är det på det viset att alla katter har Asperger. (Jag såg en bok med den titeln)
 
Tydligast manifesterar sig denna egenskap hos katterna vid matskålen. Intar maten i matskålen en vacker konvex form blir katten glad, tillfreds och börjar genast mumsa på den härliga formen. 
Intar däremot maten i matskålen en konkav form börjar katten irriterat att vifta på svansen. Den tittar smått nedlåtande på dig och börjar ge ifrån sig klagande och uppfordrande läten.
Men så fort man har fyllt på maten till en vacker konvex form är katten nöjd igen.
 
Ja katter är märkliga djur.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0