Big Pharma

Jo det var ju så att jag i ett tillfälligt anfall av högmod utlovad "Klatuus Kritiska Granskning Av Big Pharma". Tyvärr är jag alldelse för lat för att komma med någon mer djupgående kritisk granskning. Inte har jag tid heller eftersom jag är mitt uppe i planering av en pilgrimsvandring i sommar. Men lite åsikter och reflektioner kan jag alltid klämma ur mig.

Jag skall börja med att komma med en liten varning. Efter mitt debatterande på Kostdoktorn.se så har besöksantalet ökat något här på bloggen och jag vill varna alla er som hittat via den debatten. På min egen blogg försöker jag ibland skriva i en mer sarkastisk, humoristisk och ironisk ton än annars. Detta lämnar naturligtvis mina inlägg vidöppna för missförstånd och feltolkningar eftersom jag inte är så bra skribent. Men det bjuder jag på.

Så, Big Pharma alltså. Den stora nästan ogribara fienden som det är så lätt att skylla på och anklaga. Många frågar sig vad Big Pharmas dolda agenda är. Inte OM det finns någon dold agenda, utan VILKEN agendan är. Är det måhända världsherravälde eller är målet att reducera jordens befolkning till en mer hanterbar nivå? Bägge förslagen, eller en kombination av dom har framförts. 

Men vad ÄR Big Pharma? Går den att definiera, ta på? Jamenvisst! Det går alldeles utmärkt. Big Pharma är ett smeknamn, eller samlingsnamn, på läkemedelsindustrins olika lobbyorganisationer. Det finns ett par riktigt stora drakar, där dom absolut största läkemedelstillverkarna ingår. Nu pratar ví främst om USA, ett av de få länder i världen som tillåter reklam för läkemedel i TV.

I USA vimmlar det av lobbyorganisationer som arbetar för saker som vi här i Sverige kanske ser som lite suspekta. Till exempel NRA som jobbar för alla amerikaners rätt att bära vapen. Undrar om vapenindustrin är med på ett litet hörn? Eller tobakindustrin som under 2010 lagt ner 16 milijoner dollar för att kämpa för alla amerikaners rätt att dö i cancer, osv.


Vad jag vill ha sagt är att det finns en massa olika lobbyorganisationer som jobbar med saker vi här kanske inte håller med om. Big Pharma är en av dom. En av läkemedelsindustrins mål är naturligvis att tjäna pengar. I jakten på att maximera sina vinster använder sig Big Pharma ibland av metoder som kanske inte alla gånger är helt förenlig med min uppfattning om moral och etik.

Man "hittar" på nya sjukdomar som man kan sälja medicin för.
Man döper om gamla sjukdomar och ger dom nya namn, vilket gör att man kan sälja ny och dyrare medicin.
Man betalar läkare att sätta sitt namn under en positiv utvärdering eller kommentar som gärna publiceras i en läkartidning osv.

Vissa företag inom läkemedelsindustrin har gjort värre saker än så. Sålt verkningslösa mediciner till U-land. Testat exprimentiella mediciner på befolkning i U-land osv. Naturligtvis frukansvärt och något som måste debatteras och lyftas fram. 

Men om jag skall återknyta till början av mitt inlägg, alltså konspirationsteorierna. Det är oftast personer från den alternativa medicinen som kommer med dessa anklagelser. Det är förståligt. Dom känner sig motarbetade av Big Pharma och det är dom.
MEN alternativmedicinrörelsen är inte ett spår bättre själva. Dom drivs också av vinstintresse. Hade det varit annorlunda skulle man inte ta flera hundra kronor för 10 tabletter bestående av virvlat vatten, socker och stabiliseringsmedel. Man vill kunna fortsatta sälja sina sockerpiller för dyra pengar utan att bli ifrågasatta.

Det här inlägget är redan för långt så jag avslutar här. Nästa gång tror jag att jag skall skriva om varför homeopati är bättre än skolmedicin!

Det ni! Det trodde ni inte va?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0