Analogier

Jo just det, appropå bibeln och annat så kom jag och tänka på det här med analogier. Jag läste en himla rolig analogi som försökte förklara varför man inte skall vara rädd för generaliseringar. Du kan hitta den här. Författaren till analogin fick väl inte direkt medhåll från kommentatorsfältet. Men det är lite med analogier som med statistik, man kan belysa eller bevisa vad tusan som helst.

På den tiden jag jobbade som lärare/utbildare mot vuxna brukade jag alltid, dagen innan ett prov, dra analogin där man jämnför hjärnan med en buffelhjord på savannen. Den går ungefär så här.

Tänk dig en buffelhjord som i all sköns ro går och betar på savannen. I motsatt vindriktning smyger ett gäng lejonhonor fram. Lejonen spejar och försöker samordna sin attack på den individ i buffelhjorden som verkar svagast. När lejonen är tillräckligt nära går dom till attack och det är alltid den svagaste och långsammaste buffeln som blir lejonens byte. Det kanske låter grymt, men i det långa loppet är detta bra för buffelhjorden som helhet. När de svagaste bufflarna försvinner så blir hjorden som helhet starkare och snabbare.

Hjärnan fungerar på samma sätt som buffelhjorden. När du på ett eller annat sätt förlorar några hjärnceller, t.ex när du dricker alkohol är det dom långsamma och dåligt fungerande hjärncellerna som stryker med först. Hjärnan som helhet fungerar sedan bättre och det är precis därför som du känner dig lite smartare efter ett par öl! 



(bilden hittade jag på http://www.game-reserve.com/ )

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0