Som Star Wars, fast bättre.

Min yngsta dotter, Johanna.



Nej vänta nu här, det där var ju Carolina, min äldsta dotter, din lilla spjuvern. Ni vet hur det är när man har fler än 1 barn. När man skall ropa på dom så räknar man upp alla namn innan man hittar rätt. Detsamma gäller för övrigt för katter och hundar också.

Nåväl, Johanna. Ni vet hon med lasersvärdet på pekfingret.



Hon frågade mig häromdagen om jag visste något om Star Warsböckerna, och det visste jag ju inte. Däremot så plockade jag fram Stiftelsetrilogin åt henne.
Eller trilogi och trilogi, Asimov skrev till slut 7 böcker som handlar om Imperiets fall och Stiftelsen strävan att rädda Vintergatan från årtusenden av barbari.

Det är en makalös romansvit som jag återkommer till med ojämna mellanrum. Den kan närmast jämnföras med Romerska rikets nedgång och fall av Gibbons, men med handlingen förlag tilll en avlägsen framtid och med därtill genom åren erhållna tekniska landvinningar. Vintergatan bebos uteslutande av människor som efter årtusenden lyckats koloniserat sin del av Universum. Vintergatsimperiet är den härskande makten och böckerna beskriver alltså Imperiets fall.

Dom tre böckerna som utgjorde den ursprungliga trilogin publicerades mellan 1942 - 1949. Därefter skrev Asimov långt senare ett par böcker med en fortsättning på historien och även ett par böcker om hur allt började. Lite grann som Star Wars alltså, där dom första filmerna var sist i historien och dom sista filmerna är först. Mycket förvirrande.

På ett alldeles genialt sätt vävde Asimov även in många andra av sina böcker och noveller i de här senare böckerna om Stiftelsen och Imperiet. Speciellt Stålgrottorna, Den Nakna Solen, Död Robot och Den okända Lagen sammaflätas med historien om Imperiets fall. För det är ju faktiskt så här att.....eller vänta nu. Jag skall inte komma med någon spoiler. Läs själv vettja!

Jag kan inte annat än att hålla med Sam J Lundvall som i förordet till den samlade utgåvan av Stiftelsetrilogin skrev att han avundas den läsare som nu håller boken i sin hand och skall få läsa den för första gången.









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0