Homeopati

Jag läste en insändare i tidningen för några dagar sedan som fick mig att gå i spinn. Ja gblev så pass uppretad att jag skrev en egen insändare. Jag har ingen förhoppning om att bli publicerad så jag lägger upp den här istället.

Den är ganska lång. Jag hoppas att Anders på vemihelvete.se förlåter mig för att ha stulit några formuleringar och ett stycke från honom!

Okay, here goes:

Försvinnande liten eller i det närmaste obefintlig.
Det var med stort intresse som jag läste artikeln av signaturen "Healaren Pär" där han lovordar medicinsk forskning. Han påstår att den pågående medicinska forskningen skulle verifiera teorierna bakom homeopatin. Jag finner detta ganska lustigt på flera olika plan. Bland annat för att homeopater, healare och andra inom alternativmedicinen alltid har anklagat forskare för att vara trångsynta, ovilliga att ta till sig saker som inte är bevisbara och fram för allt för att vara köpta av läkemedelsindustrin eller "Kapitalet" i största allmänhet. Men om det nu, som Helaren Pär påstår, finns pågående forskning som verifierar teorierna bakom homeopatin (teorier som jag tänker skriva om lite längre ner) då är nya forskarrön helt plötsligt något som homeopatin välkomnar. Jag skulle gärna vilja se de forskarrapporter som Healern Pär talar om.

Om man tar sig tid och läser lite om homeopati på nätet så upptäcker man snart att man inom homeopatin ofta och gärna använder sig av svåra och tvetydiga termer, som till exempel Eteriska energisystem eller Infinitesimal. Det sistnämnda uttrycket, som ganska välvilligt av red. var översatt till "ytters små", är lånat från matematiken. En mer korrekt översättningen vore "försvinnande liten"

Grundtanken bakom homeopatin är att "Lika botar lika". Alltså att t ex koffein botar sömnlöshet och lök botar rinnande ögon. Men för att det verksamma ämnet skall ha någon effekt så måste ämnet spädas ut med vatten. Detta kallas för potensiering. Man tar alltså 1 del av det verksamma ämnet, t ex koffein, och späder det med 99 delar vatten. Sedan tar man 1 del av den nya blandningen och späder med 99 delar vatten  och så vidare. Varje gång man späder vätskan blir den mer verkningsfull. Det finns homeopatiska mediciner som har styrkan 200C, med detta menas att man har spätt vätskan 200 gånger. Den vanligaste styrkan är 30C, vätskan har alltså blandats ut 30 gånger. Den vakne läsaren kanske undrar hur mycket av det verksamma ämnet, i vårat exempel koffein, som finns kvar i den färdiga medicinen, som har en styrka på 30C. Det är en i högsta grad relevant fråga. Förhållandet mellan det verksamma ämnet och vattnet är i den färdiga medicinen 1:1060 (tänk dig en etta med 60 nollor efter sig)

Chansen att du skall få i dig en enda molekyl av det verksamma ämnet är försvinnande liten eller för att säga i det närmaste obefintlig. Du måste ge 2 miljarder medicindoser i sekunden till 6 miljarder människor i 4 miljarder år för att EN av dem ska få i sig en enda molekyl av det ursprungliga ämnet. Anledningen till att homeopatiska mediciner ändå fungerar, och varför du skall betala 600 kronor för 10 tabletter, är enligt homeopatin att vattnet har ett minne. Vattnet kommer ihåg det ursprungliga ämnet, så det behövs ingen substans eller ens en molekyl av koffeinet i medicinen för att bota sömnlöshet.

Om man bortser från att detta är fullständigt ovetenskapligt nonsens så undrar man ju: Alla andra ämnen som vattnet varit i kontakt med då? Det har flutit genom åar och hav, dunstat upp i himlen och regnat ner, passerat genom Tyrannosaurus Rex och Adolf Hitler, runnit genom rostiga rör och kranar, vi har sköljt lökskärbrädan och bryggt kaffe på det. Och vi har bajsat i det. Ett glas kranvatten borde vara världens starkaste medicin mot allt. Åtminstone borde det fullständigt köra över och utplåna den gnutta homeopatmedicin vi tagit. En kampanj mot homeopatin nyligen hade en bild på en toalett och löd "If water has a memory, then homeopaty is full of shit" Jag kan tyvärr inte annat än instämma.

Om du ska tro på homeopatin så måste du tro på dess grundteorier här ovanför. Om du annars är en ganska förnuftig och rationell människa kan det bli ett rätt stort och jobbigt leap-of-faith. Är du beredd att ta det?


Kommentarer
Postat av: 08armada

Hej och tack för en uppfriskande välformulerat inlägg i debatten. Jag gillade särskilt din beskrivning av mängderna medel man måste få i sig för att få i sig en molekyl aktiv substans. Snyggt jobbat och varmt välkommen till svenska 1023 kampanjen!

2010-08-06 @ 22:08:14
Postat av: Jonas

Jag kan bara hålla med 08armada. Ett strålande inlägg helt enkelt.

2010-08-06 @ 22:23:15
URL: http://divergenta.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0