Matematik.

1 dosa snus innehåller 50g snus.

Som alla vet innehåller snus nikotin som är själva andledningen till att vi snusar.

För det är ju faktiskt så att vi inte snusar för vi tycker att det är attraktivt med snus som rinner mellan tänderna eller för att vi tycker det är coolt att lukta död bäver ur munnen.

1 gram snus innehåller i runda slängar 9 mg nikotin. Det ger någonstans mellan 400 - 450 mg nikotin per dosa. Efter lite snabbt googlande finner man att en dödlig dos nikotin är ungefär 40 - 60 mg. eller 0.5 - 1.0 mg/kg.

Vänta lite här nu. En dosa snus skulle alltså innehåll tillräckligt med nikotin för att ta livet av en sissådär 8 - 10 personer!

Jag snusar/snusade lätt upp en dosa om dagen. På den tiden jag använde lössnus svalde jag en ansenlig mängd också. Så frågan är: -Hur i hela friden överlever man att snusa?

Jo enligt Swedis Match så är det som följer: "Endast 10-20 % av det nikotin som finns i snuset från början absorberas via munslemhinnan och tas upp i blodet. Detta betyder att endast 1-2 mg nikotin tas upp i blodet från en prilla på 1 gram innehållande ca 10 mg nikotin"

Jahaja, jamen det var väl lugnande då.

Djävligt dålig verkningsgrad på det där tycker jag, 10-20% bara. Fasen här betala man dyra pengar för en dosa snus och så får man bara i sig max 20 % av nikotinet som man betalat för! Rena rama lurendrejeriet!

BTW, det går forfarande ganska bra med projektet att sluta snusa. I alla fall tycker jag det.
Alla i min närhet, folk och fä lever fortfarande, huset står kvar och jag lämnas väldigt mycket ensam. Failjen vågar knappt titta på mig, än mindre tilltala mig.
Det är helt på sin plats, äntligen börjar jag åtnjuta den respekt jag förtjänar! ;)


Kommentarer
Postat av: Sleeping Cell

Skulle man injicera den mängd nikotin som en cigarett innehåller så skulle man dö på fläcken.

2009-09-12 @ 17:22:12
URL: http://www.tommaintet.blogspot.com
Postat av: Frun

Åhå... e de så du vill ha det?!?! ;)))

2009-09-12 @ 17:26:39
URL: http://hembretsen.blogg.se/
Postat av: Bloggaren

Sleeping Cell: Hövva ja! Tur man är spruträdd! Undrar om det är snabbare upptag rektalt än via slemhinnorna i munnen??



Frun: Tyst kvinna!!



(älskar dig gränslöst och är dig evigt tacksam för din stora förståelse!)

2009-09-12 @ 19:05:29
Postat av: Sleeping Cell

Kanske skulle risken att någon ville röka sista med en minska om man rökte rektalt.....fast vem vet?



Är man röksugen så är man:D

2009-09-13 @ 16:57:08
URL: http://www.tommaintet.blogspot.com
Postat av: Mange B

Tjenare Klatuu! Innehåller inte dosorna 45 gram smaskig tobak numera? Kul att se du är igång igen!

2009-10-05 @ 17:55:35
URL: http://www.lucifer.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0