You dog!


Nu läll är det på gång i alla fall!

Men innan jag talar om vad som är på gång så kanske en förklaring av uttrycket "Nu Läll" är på sin plats. Mig veterligen så är det en ytterst lokal företeelse att utrycka sig på detta sätt.

Uttrycket kan möjligtvis tänkas ha sitt geografiska ursprung i närheten av Ön i Edsbyn. Bönderna på ståplatsläkatern, alltså EIFs supporklubb Red Farmers, är kända för att skrika "NU LÄLL! när Edsbyn har hörna för att på detta sätt uttrycka sin förhoppning om att bollen på ett elegant sätt kommer att placeras i motståndarnas bur.

Men uttrycket kan även användas i andra situationer. Följande citat är hämtad från en en liten rödhårig kille i första klass när han såg ett par vuxna som betedde sig på ett för honom anmärkningsvärt sätt. För att utrycka sin förvåning och kanske förakt sa han:
-Mä! Va schlut läll!

Mitt eget användningsområde av sagda uttryck i detta inlägg kommer sig av att jag äntligen har börjat riva och skall snart återuppbygga badrummet på övervåningen i vårt lilla hus. Badrummet har under flera år stått oanvändbart på grund av ålder och förfall. Men nu skall det bli ändring på det!

Badrummet är förnärvarande rent från allt det gamla. Bidé, badkar, handfat, toalett och gammal kakel ligger i en inte så prydlig hög på gräsmattan. I helgen skall jag ge mig på att bila upp golvet och sedan är det bara resten kvar att göra.

Det jag glädjer mig mest åt är att jag i och med denna renovering hädanefter slipper göra min morgontoalett tillsammans med hundarna ute på gården varje morgon! Som situationen är idag är det för mig som karl totalt omöjligt att lyckas få tillgång till det enda badrummet vi har idag.

Så varje morgon kan man, om man råkar åka förbi vår gård, se ett gäng hundar och en sömndruckn karl irra runt på gården och pinka in revir!

Men nu läll är det snart slut på de tiderna för mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0