Whiners vs Bastards



Ja jag erkänner, jag spelar Farmville på Facebook. Ett ganska så okomplicerat spel som går ut på att leka bonngård. Man plogar, sår och skördar. Tar hand om sina djur och träd och lullar runt på sin farm. Det är ungefär allt, ganska så okomplicerat som sagt.

Men jag stör mig på en sak och det är att det är sådan djävla ping på servern.  Det yttrar sig så att när man klickar för att markera ett träd eller något och så dröjer det X antal millisekunder innan markeringen genomförs. Det blir ett eftersläp som är ganska så irriterande.

Som tur är har jag en gedigen erfarenhet av att spela med en väl tilltagen ping. För hemskt länge sedan när jag började spela online så var jag en äkta HPW. Det var på den tiden den största delen av de som hade internet satt på uppringd förbindelse. Det är ganska så spännande att försöka raila sin motståndare när man har 250 i ping, alltså man skjuter och en kvarts sekund senare kommer skottet. Men med övning och säkerhet så går det. Har alla som spelar ungefär samma ping så är det rättvist och ingen behöver gnälla.

Men tyvärr så fanns det ju LPB också. Dom där lyckliga satarna som hade ISDN eller kanske till och med en fast internetuppkoppling. Dom kunde ha den smått fanstastiska pingen på 10.

Med en snabbare lina får man kortare svartider från servern och LPBn får ett rejält övertag. En HPW spinger in i ett rum och innan han ens ser att det står en LPB där får han en rail mellan ögonen.

När man mötte sådana så var det ganska lätt att gnälla. Därav benämningen HPW, High Ping Whiners. Dom där vi gnällde på, LPB står för Low Ping Bastards.

En liten tröst var ju att om man var många HPW på en server så generarades det ett ganska rejält lagg som även drabbade LPBn

Vad lagg är kan vi ta en annan gång.

Nu skall jag logga in på Facebook och skörda mina åkrar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0