Inget gnäll

Jag har ju i vanliga fall ganska svårt att hitta något att gnälla över. Idag är det extra svårt eftersom jag fyllde år i går, fick två biljetter till Dylan på Globen av Sambon och en fin flaska Single Malt av döttrarna.
Att gnälla över att man är ett år närmare pension är ju inget att gnälla över utan snarare tvärt om!

Men i helgen var jag och handlade på den lokala ICA-butiken. Jag skulle kunna gnälla över att det är så djävulskt dyrt där. För några år sedan så hamnade nämnda butik på en inte så hedrande andraplats i en undersökning av Sveriges dyraste ICA-butiker. Men så blir det när det inte finns någon konkurrens att prata om.

Nu är det inte priserna som irriterade mig mest sist jag var och handlade utan en viss kategori av kunder. Det är dom där överhjälpsamma kunderna som verkligen tar en uppmaning på största möjliga allvar. Ni vet dom där som har sett skylten där det står att du skall vända streckoden på varan så det underlättar för kassapersonalen.
Det är i och för sig en lovvärd tanke för personen i kassa flyttar några hundra kilo varor under ett pass. Men nån djävla måtta fär det väl vara!?

Personen framför mig i kassakön tog lugnt och försiktigt upp varje vara från sin överfulla vagn. Vände och vred på den för att hitta streckkoden och var dessutom noga med att lägga ner varan så att streckoden inte hamnade upp och ner!
Detta resulterade natruligtvis i att den stackars tjejen i kassan fick sitta och vänta på att varorna skulle komma fram till henne, en och en, så hon snabbt kunde vända på dom och läsa av streckoden.

Att koden lästes av underifrån hade inte gått upp för den överhjälpsamma kunden. Att tjejen i kassa garanterat skulle hitta koden tre gånger så snabbt hade heller inte gått upp för honom.
Jo, kunden i fråga var en herre i medelåldern. Alltså min ålder, även om kläder, kroppsspråk och allmänt uppförande snarare förde tankarna till någon långt över pernsionsåldern.

Sådana gånger är det skönt att man inte har lätt att stressa upp sig eller bli otålig och oregerlig. Även om jag sådana gånger blir smått irriterad så stoppar jag bara in en snus, suger lite lätt på den och känner mig genast ganska så tillfreds med livet.

Kommentarer
Postat av: Maran

Uuhh då skulle du prova på att hannla på ICA i mitten av dä körstbenntas rike. Förutom att troligen vara världens mest opåfyllda och röriga (jo, den kombinationen existerar) affär fungerar den dessutom som magnet för världens långsammaste konsumenter.

2009-02-10 @ 22:09:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0