Fortfarande myggfritt

Kylan har tagit ett rejält grepp om södra norrland och verkar inte vilja släppa taget. Temperaturen har legat någonstans mellan -25 och -15 i ett par veckor nu.

Men jag gnäller inte över det. Jag gillar faktiskt den torra härliga kylan vi har här. Det är en väsentlig skillnad mot den där äckliga fuktiga kylan som det är i till exempel Stockholm som får en att frysa in i märgen när det är -5.

Nej tacka vet jag -20 här hemma. Har man bara vett att klä sig efter vädret är det riktig härligt att gå ut. Jag älskar när man drar in luft genom näsan och känner hur det frasar när näshåren fryser till!
Fast å andra sidan gillar jag känslan av träningsvärk också så jag är väl kanske inte helt normal.

Nåväl, vissa små irritationsmoment medför ändå kylan. Ett av dom är att hästarna måste få på sig täcken innan dom släpps ut. Detta medför att jag måste kliva upp en halvtimme tidigare än om dom inte behöver kläs på innan dom ska ut i hagen. Jag gillar att ligga och dra mig lite på morgonen så visst är det lite irriterande.

Men i går när jag var upp på morgonen och kollade tempen såg jag att det bara var -7 ute!
Yes, tänkte jag. Tillbaka till sängen och dra sig lite, för nu var det äntligen blidväder.
Här uppe droppar det från taken vid -5. Vi knäpper upp skjortan och kavlar upp ärmarna vid -8.

Sambon stackaren åker till jobbet tidigare än jag. Hon ringde och sa att det kändes lite kallt ute och att termometern i bilen visade -20!
Jag kravlade mig upp ur sängen och kontrollerade termometern i köket och den visade fortfarande på moderata -7. Någonting var helt klart fel. Efter en snabb kontroll med näsan utanför dörren vilket resulterade i frasiga näshår insåg jag att det helt klart var runt -20 ute.

Vi har en sådan där digital termometer som visar inne och ute temp bland annat och jag misstänkte att det var något knas med givaren. Så jag klädde på mig och plumsade med snö upp till låren runt huset fram till givaren.
Mycket riktigt hade den ramlat ner från sin plats på väggen och hamnat ett par dec. ner i snön.

Där nere i snön var det -7 grader, uppe i luften vid väggen visade termometern efter ett par minuter -19,8. Ordningen var återställd. Det vara bara att knata ut till hästarna och börja klä på dom!

Men tänk ändå vad snön isolerar bra. En skillnad på nästa 13 grader bara för att givaren låg i snön! Man förstår ju verkligen att man skall gräva sig en bivack i om man hamnar i ett oväder på fjället.

Fast å andra sidan blir man väl inte mer död om man fryser ihjäl i -20 än om man fryser ihjäl i -7?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0