Jeeves

Jag är verkligen ingen ungdom längre men det hindrar mig inte från att vara lite barnslig. Jag tittar till exempel med förtjusning på Ice Age filmerna. En gång var jag med mina då ganska unga döttrar på en matiné. Vi tittade på Disneyfilmen Skattkammarplaneten vill jag minnas. Innan filmen började var det en trailer för Monsters Inc. Jag skrattade så jag grät genom nästan hela trailern. Tyvärr, för mina barn, var det bara jag som skrattade i den fullsatta salongen. Nästa gång det var dax för matiné fick inte jag följa med utan mamman fick gå med dom.

Med detta sagt så kan jag även erkänna att jag läst de fem första böckerna om Harry Potter och hans vedermödor. Fenomenet Harry Potter är ju inte bara böckerna utan i lika hög grad filmerna. Man förknippar Harry med Radcliff, Ron med Rupert Grint, Harmione med Emma Watson, Snape med en av mina favoritskurkar Alan Rickman osv.

De två sista böckerna har jag lyssnat på och de var de i särklass bästa ljudböcker jag lyssnat hittils.

Eller, ja, jag menar så här.

Böckerna i sig är helt okay men det som gjorde upplevelsen något utöver det vanliga var uppläsaren. Han var den absolut bästa jag någonsin hört.
Han läste med en fantastisk inlevelse och känsla och dramatiserade dialoger på ett oerhört raffinerat och finkänsligt sätt. Med små nyanser i rösten härmade han alla de olika karaktärerna från filmerna så man kände igen dom. Han lät som Snape, Dumbledore, Harry, Harmione och de andra.
Han förställde rösten lagom mycket men det var inte det som gjorde att man kände ingen karaktärerna. Det var mer fraseringen i hur de olika karaktärerna pratade som gjorde att det  blev så bra.

Jag kan inte säga annat än att han är helt otrolig!

Vem är då denne gigant som jag hyllar här? Någon av er har via rubriken kanske redan listat ut att det är Steven Fry jag hyllar. Har ni aldrig sett Jeeves and Wooster där han spelade tillsammans med Hugh Laurie (ni vet, Dr House) så har ni kanske sett honom i BlackAdder eller i Bones, och har ni varken sett eller hört honom har ni missat något.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0