Bokutmaning (INTE), eller jodå!



Såg en bokutmaning på ett par bloggar som triggade min annars ganska så slöa hjärna. "15 böcker du har läst som du alltid kommer att minnas, de första 15 du kommer på inom en kvart" eller något sådant lät utmaningen.

Inte för att jag blivit utmanad med jag kände mig uppmanad att skriva listan i alla fall, så här kommer den.

1.  Pippi Långstrump - Astrid Lindgren.
Den första boken jag läste alldeles själv, hände någon gång runt  -71.

2. Röde Orm - Frans G Bengtsson
En härligt mustig historia om Orms liv resor och vedermödor med ett helt underbart språk. Jag läser den ofta, att sätta sig med Röde Orm är som att återse en gammal kär vän.

3. Jag Robot - Isaac Asimov
En samling underbara noveller om bland annat den gråa, skinntorra och humorbefriade men ack så intelligenta robotspykologen Susan Calvin.

4. E=mc2: Historien om världens mest kända ekvation - David Bodanis
En populärvetenskaplig historia om tankarna, idéerna och upptäckterna som slutligen ledde fram till Einsteins snygga ekvation. Den första och hittills enda bok som jag började läsa om så fort jag kommit till sista sidan.

5. Mästaren och Margirita - Michail Bulgakov
Denna bok handlar om mycket, bland annat om en roman som handlar om Pontius Pilatus och den våndor han känner inför hur han behandlat en Jesus från Nasareth, det är också en underbar kärlekshistoria som utspelar sig i Moskva under en ganska hektiskt period när djävulen besöker staden. Djävulen ät utklädd till trollkarl och i släptåg har en en naken kvinna, en man i jockeymössa och en enorm svart katt som gillar cigarrer och är en "djävul" på att skjuta.

6.Stiftelsetrilogin - Isaac Asimov
En spännande och fängslande historia om Vintergatimperiets tunga fall och Stiftelsens kamp för att rädda vintergatan från 30 000 års barbari. Trilogin utökades under 80-talet och kan nu tävla med HHGTTG om att vara världens längsta trilogi eftersom den består av 6  böcker.

7. Dumskallarnas sammansvärjning - J.K Toole
En helt bisarr historia om den helt bisarre Ignatius J Reilly och hans vedermödor i New Orleans under 60-talet.

8. Pandoras Planet - Anvil
En hysteriskt rolig roman där jorden invaderas av en utomjordisk ras som håller en genomsnittlig intellektuell nivå som motsvarar en människa med ungefär 65 i IQ.

9. Enders Game - Orson Scott Card
Bra SF om barn och intergalaktiskt krig.

10. Dune - Frank Herbert
En fantastisk SF-roman som blivit en bedrövlig film.

11. Sagan om Ringen - J.R.R Tolkien
Kommentarer överflödiga. Böckerna är underbara.

12. Ett utsökt universum - Brian Greene
Sökandet efter den slutgiltiga teorin tar oss med hjälp av Supersträngar, och dolda dimensioner in en fascinerande värld. En populärvetenskaplig bok om teoretisk matematik. Lättläst, lättförstådd och otroligt intressant.

13. HHGTTG - Douglas Adams
Om Arthur Dents plågor och missöden. Glöm inte 25 Maj och läs andra böcker av Adams om ni gillar "Liftaren".

14. CNA Certified Novell Administrator - ?
En otroligt tjock bok som satt sina spår i mig eftersom jag alltid somnade när jag låg läste den och varje gång hotade den att knäcka nästan när jag tappade greppet.

15. Sinuhe Egyptiern - Mika Waltari
En underbar historia om läkaren Sinuhe som lever i de forntida Egypten. Vid just den här tiden gör den dåvarande faraon en religiös kupp för att ersätta Egyptens flera olika gudar med solguden Aton. Faraon heter Akhenaton, hans son Tutankhaton ställer så småningom allt till rätta och tar sig namnet Tutankhamon.
 

Känn er utmanade.

Kommentarer
Postat av: Johannes

ÅHHH

Dumskallarna

Vilken bok

Jag har läst den varje sommar sen jag var typ 14

men inte i år

Det får bli en höstläsning

Tack för påminnelsen

2009-08-26 @ 11:08:29
Postat av: Bloggaren

Ja visst är den underbar! Är sugen att läsa den på engelska, har en känsla av att en del av dialogen tappar lite i översättningen. Du går samma förhållande till Dumskallarna som jag här till Röde Orm, går låst den nästan varje höst de senaste 25 åren :)

2009-08-26 @ 12:25:00
Postat av: Madde

Det är många som pratar om den, själv har jag inte läst den. Man borde kanske göra det!

2009-08-26 @ 18:29:20
URL: http://my.opera.com/Miss%20Bonnet/blog/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0