Ja jösses.......



Tänk att det skall vara så svårt att få fakta rätt! Jag är inte djupt imponerad av Ljusnan och deras reportrar utan snarare kanske tvärt om.
Jag har tidigare jobbat på en arbetsplats som det ofta skrivs artiklar om och jag  har gång på gång märkt att dom ofta har anmärkningsvärt svårt att få till en artikel som på ett sakligt och korrekt sett återger fakta.

På min tidigare arbetsplats blev vi glad för varje rätt vi kunde hitta i en artikel om oss i Ljusnan och hade ett resignerat överseende med alla feltolkningar, missuppfattningar och rena fel.

I ovanstående artikel drabbas en helt oskyldig privatperson av samma sak och då blir läget helt plötsligt ett helt annat.

Själva kärnan i hela händelsen är helt förbigången, även fast den var klart och tydligt förklarad för reporten.
Kärnfrågan från början var om det är moraliskt rätt att jaga (och skadeskjuta) vilt 75 från hundhuset och i direkt närhet till hästhagen utan att först ha medelat de boende om att det pågick jakt.

I artikeln verkar det som om jägarna sköt (ganska dåligt, may I add) mot räven i "skogen" och då bara sårade den och att räven sedan kommit in på bebyggt område.
I själva verket avlossade jägarna skottet som skadade räven i skogen (eller dungen som vi säger) som ligger 75 m från hundhuset och i direkt gräns med hagen där hästarna går.
Så avståndet mellan hagen och "skogen" är ca 30cm.
Jägarna kom sedan och meddelade att dom trodde att räven smitit in under ladan som står på tomten, 15 meter från boningshuset. Dom meddelade att det var frågan om skyddsjakt i och med att det var en skadad räv (tror faen att den var skadad om man bara halvträffar) och frågade om dom fick skjuta mot räven under ladan.
Alltså LADAN SOM STÅR MITT PÅ TOMTEN, 10 meter från hundhuset, 2 meter från hästhagarna och 15 meter från BONIGSHUSET.

Vart faen finns jaktmoralen i ett sådant beteende?  För mig är det helt sanslöst att dom ens vågade sig in på tomten och fråga. Kan dom se att djur är något annat än jaktkamrat eller vilt?

Ja Jösses, det här inlägget började som lite kritik mot Ljusnans journalistik men har efterhand gått över till orerande över bristande jaktmoral hos vissa korkade individer. Så det är bäst att jag slutar nu innan jag börjar jaga (hehe) upp mig över den vansinniga nollvisionen på varg, önskan om utökad björnjakt eller annat som inte är helt "politiskt korrekt" om man bor här uppe i de djupa hälsingeskogarna.

Fler åsikter, information, inlägg och kommentarer om detta hittar ni på min sambos blogg:
http://hembretsen.blogg.se

May the force be with you!

Kommentarer
Postat av: Maran

Jag håller med - de gånger jag haft en förstahandsupplevelse att jf med så har det alltid varit nåt fel i det som stått i tidningen (nu gäller detta inte enbart Ljusnan may I add). Har själv blivit felciterad så man framstått som 10 ggr värre pucko än man eg. är :) Och vi (eh, jag) som glatt slukar allt som skriv om de stackars kändisarna ;)



Men va kul att se artikeln, tack för att du utbilda den! Har förgäves letat den på Ljusnans nätutgåva men där hitta jag bara 2 v gamla artiklar om att Bynn vunnit cupen (vad den nu heter, f.d. Dex/World). Kul news iofs men rätt inaktuella. Där måste jag säga att närkingarna slår hälsingarna med hästlängder (ska väl hända nån gång det oxå), www.NA.se är verkligen på alerten och väl värd att titta in på flera ggr om dan.

2008-11-06 @ 23:44:41
Postat av: Maran

PS. den där vita trassel-sudden ser bekant ut ;)

2008-11-06 @ 23:45:58
Postat av: Anonym

2008-11-07 @ 16:48:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0